Bryter transportløfter

- Regjeringen ligger svært dårlig an i forhold til sin egen Sem-erklæring og rammene i Nasjonal Transportplan (NTP), hevder administrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i Transportbrukernes Fellesorganisasjon.

- I forslag til statsbudsjett for 2004 er regjeringen langt fra å oppfylle planlagte investeringsrammer, særlig for veiprosjekter. Det er spesielt skuffende at en Høyre-dominert regjering ikke forstår at det må satses på infrastruktur; en godt fungerende infrastruktur er et fundamentalt grunnlag for konkurransedyktig næringsliv i hele landet.

Etterslepet i forhold til vedtatte investeringsrammer i samferdsel øker hvert år. I de tre første årene av NTP vil det med regjeringens forslag, ha bygd seg opp et etterslep på ca. 1.500 millioner kroner. Konsekvensen er at en rekke samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter ikke blir gjennomført.

Målsettingen i NTP om å gi næringslivet en håndsrekning i form av reduserte transportkostnader, er ikke oppnådd. Ifølge forslaget til statsbudsjett er måloppnåelsen på 60 prosent. Den burde vært 75 prosent, siden handlingsprogrammet går over fire år.

Utgifter til godstransport betyr svært mye for konkurranseevnen og utgjør en vesentlig del av bedriftenes kostnadsproblemer. Særdeles viktig er det for arbeidsplassene i distriktene.