BYGG

Bryter på Loenga lammet Oslo S

Jordfeil stanset trafikken fredag morgen.

Denne sommeren har Jernbaneverket brukt mye tid og penger på å ruste opp jernbanenettet i hovedstaden. Fredag førte en jordfeil i full stans i trafikken til og fra Oslo S.
Denne sommeren har Jernbaneverket brukt mye tid og penger på å ruste opp jernbanenettet i hovedstaden. Fredag førte en jordfeil i full stans i trafikken til og fra Oslo S. Bilde: NTB scanpix
10. aug. 2012 - 07:39

- Feilen ble funnet i en boks på Loenga, sier pressesjef Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket.

Jordfeilen ble lokalisert i en bryter i en såkalt omstiller på Loenga stasjon.

Utenfor Oslo S

Omstilleren kobler ut signalanlegget på skiftesporene på Loenga.

Boksen er utenfor området som ble utbedret i forbindelse med sommerstengningen av Oslo S.

Problemene førte til full stans i trafikken til og fra Oslo i morgenrushet fredag. Først i nitiden kunne Oslo S åpnes for togtrafikk.

Kaos

NSB anslår at 40-50.000 av deres passasjerer ble rammet.

– Det sier seg selv at det skal en del busser til for å ta unna for dette. I Drammen sto det 300 passasjerer og ventet ti på sju og vi hadde to busser. Da blir det kaos, sier pressevakt Håkon Myhre i NSB til NTB.

Jernbaneverket sier det må påregnes en del følgeforsinkelser etter fredagens togstans.Dermed ble det mindre enn én uke med uforstyrret drift etter at togtrafikken gjennom hovedstaden åpnet mandag etter å ha vært stengt i seks uker i sommer for oppgradering.

– Dette er en veldig trist situasjon. Det er jo akkurat dette vi etter hvert skal jobbe oss ut av og bli ferdig med, sa en tydelig fortvilet Arvid Bårdstu, som er pressevakt i Jernbaneverket.

Trøbbel for flypassasjerer

Også Flytoget måtte hive seg rundt og skaffe taxi og busser til sine passasjerer.

Medievakt Hans Kristensen regner med at noen passasjerer kom for sent til flyet denne morgenen.

– Det har vi ikke oversikt over ennå, men i sånne situasjoner vil det alltid være noen tilfeller, forklarer han til NTB.

Les også: – Skal være operasjonell 99 prosent av tiden

Slik oppgraderes Oslo S

– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Denne omveien må du kjøre i ett år til  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.