Bryter bedre med blåseteknikk

Fire avanserte bryteteknikker er brukt i Mitsubishi Electrics nye kompakte effektbrytere. Auto Puffer forbedrer bryteevnen ved høy spenning ved å blåse ut lysbuen med gass i en kontrollert vinkel. Gasstrykket dannes i et akkumuleringskammer av høypolymere materialer.

Jet Pressure Trip Mechanism (JPT) er en mekanisme som angivelig virker hurtigere enn elektromekaniske utløsere ved kortslutninger som oppstår når kontaktene begynner å åpne seg. I slike tilfeller genereres et gasstrykk mellom kontaktene, og lufttrykket i enheten blir høyt. En luftstrøm føres gjennom et lite hull og aktiverer trippemekanismen.

Advanced Impulsive Slot Type Accelerator(ISTAC) er en videreutvikling av Mitsubishis originale Istac bryteteknologi, som begrenser strømtopper ved kortslutning. Brytestedet blir kapslet inn slik at gasstrykket hjelper til å åpne kontaktene hurtig. Magnetkjerner og optimaliserte strømveier forsterker de elektromagnetiske kreftene

Shunt-lessCurrent Flow Technology gir et høyt antall koplinger, ifølge den norske representanten, Scanelec. Strømmen til en bevegelige kontaktarm går mellom ledende plater i stedet for gjennom ledninger. En 125A effektbryter kan ha 50.000 mekaniske eller 30.000 elektriske koplinger.

Den nye effektbryterserien kan brukes til både likestrøm og vekselstrøm og har utskiftbare releer.

(hr)