FORRETNINGSANALYSE

Brukte forretningsanalyse til å planlegge markaløp

Ny utnyttelse av analyseverktøy.

Forretningsanalyse

Forretningsanalyse, eller "Business analytics", innebærer å fremskaffe ny innsikt og forståelse for ulike sider ved forretningen, basert på data og statistiske metoder.

Analysene kan enten brukes som beslutningsgrunnlag for menneskelige avgjørelser, eller de kan støtte helautomatiserte beslutninger.

Business Analytics anvendes ofte innenfor områder som for eksempel CRM/kundeanalyse, risikostyring og logistikk, samt for generell virksomhetsstyring og beslutningsstøtte.

SAS Institute er en av de store leverandørene av løsninger for analyse og beslutningsstøtte, og til daglig er det ulike virksomheter som kommer til dem for å finne svar i alle sine forretningsdata.

Men slike verktøy kan brukes til mye mer, og det ville fire av de ansatte i SAS Institute bevise:

Sist lørdag gikk løpet Marka 24 av stabelen. Da de hørte om dette like før påmeldingssfristen, var de snare til  å melde seg på.

Her var det om å gjøre å komme innom flest mulig av 24 hytter i Nordmarka i løpet av 24 timer.

Det kan jo høres ut som en grei oppgave bare man er i god nok form, men noen hytter lå nær starten på Sognsvann og noen lå så å si «i Hutiheita».

Det ble reflektert i poengsystemet. Hytten som lå nærmest gav 21 poeng og så gikk det oppover til 200 for de lengst unna.

I tillegg var hyttene plassert på ulike høydemeter og det gjør innhugg i formkurven selv for spreke folk når man har løpt et skift eller to.

Les også: TEST: Nike+ FuelBand

Hvilken rute

Alle løperne hadde den samme utfordringen: Hvilken rute skal man velge?

Med 24 hytter med ulike poeng og plassering blir rutevalget temmelig omfattende.

– Det vi ville var å bruke et analysesystem til å finne den optimale ruten. Selv om det er fryktelig vanskelig å beregne riktig vei for et menneske, er det ikke noen stor problemstilling for en god optimaliseringsmotor. Vi la inn en 25 ganger 25 matrise med avstander og høydemetre mellom hyttene, og la inn poeng for hver hytte og anslått gjennomsnittshastighet. Så beregnet analyseprogrammet ruten for oss, sier Cathrine Pihl Lyngstad.

– Jeg ble ganske overrasket da jeg så ruten. Dette var ikke den vi ville valgt om vi skulle ha planlagt den selv. Men vi gjorde som programmet sa og la i vei. Vi løp forbi en hytte som lå i nærheten av ruta og som vi helt sikkert ville tatt med oss om ikke programmet hadde unnlatt den. Men under løpet møtte vi folk som hadde vært der og som fortalte at det var mye slit for lite poeng. Den lå høyt og ufremkommelig til, så programmet hadde nok rett, sier Henrik Slettene.

1200006159.jpg 

Serverstøtte

De datastyrte markaløperne tok kontakt med serveren i Oslo som kjørte analysen mens de løp.

På hver hytte bekreftet de hvor de var fra en iPhone, og de første 12 timene fikk de beskjed om å holde seg til ruten.

Men så kom melkesyra, og farten gikk ned. Analyseprogrammet beregnet at med redusert hastighet var ikke resten av planen optimal lenger. Derfor fikk de en ny rute som passet bedre til slitne ben.

– Selv all verdens analyse kunne ikke brakt oss til topps i Marka 24, men jeg er helt sikker på at vi klarte oss bedre enn vi ellers ville ha gjort. Det viser tydelig at forretningsanalyse er relevant for langt mer enn de fleste tror. I dette løpet er det slik at de lagene som får like mange poeng som de tre beste lagene minus 35 prosent får det såkalte «merket». Vi hadde dessverre ikke sjans på å klare det. Men vi beregnet at hvis det laget som så vidt ikke klarte merket hadde beregnet ruta på samme måte som oss, så ville de klart merket og hatt 100 poeng til overs, sier Slettene.

Les også:

Slik skal Birken-sykkelen være i 2012

Derfor bør du vurdere 29-tommers hjul

Nike+ FuelBand til Norge i høst

De 10 viktigste IT-trendene i 2012