BYGG

Bruker snølekter til å forbedre undervisningen

SAND: NCC hadde ventet 150 gram sand og grus per kubikkmeter snø. I stedet fikk de syv kg. Det fører til at prosessen må tilpasses. Skruer i bunnen av disse karene er et alternativ.
SAND: NCC hadde ventet 150 gram sand og grus per kubikkmeter snø. I stedet fikk de syv kg. Det fører til at prosessen må tilpasses. Skruer i bunnen av disse karene er et alternativ. Bilde: Håkon Jacobsen
Joachim Seehusen
14. feb. 2012 - 16:57

Lærere landet rundt sliter med å gjøre undervisningen i realfag jordnær og brukervennlig.

Sammen med Universitetet i Bergen og Høgskolen i Oslo og Akershus har NCC stilt sin spesiallekter for snøsmelting til disposisjon for å løse dilemmaet.

Teknohimmel

– Her finner du alt, skipsteknikk, strømming, hydraulikk, stål.

Terje Myrhaug fortsetter en lang opplisting av hvilke fag og utfordringer han har måttet håndtere for å få bygget sin egen oppfinnelse, en lekter som smelter snø ved hjelp av sjøvann og renser smeltevannet før det slippes ut i havet.

– Det fantes knapt en leverandør, vi har måttet lage det meste selv.

ENTUSIAST: Frede Thorsheim gleder seg over å kunne vise lærere fag og teori i praktisk bruk. I NCCs snøsmelter finner han nær sagt alt han kan drømme om av realfag.
ENTUSIAST: Frede Thorsheim gleder seg over å kunne vise lærere fag og teori i praktisk bruk. I NCCs snøsmelter finner han nær sagt alt han kan drømme om av realfag.

Teknologi i praksis

Sammen med ham er Frede Thorsheim fra Skolelaboratoriet i realfag fra Universitetet i Bergen, og en gruppe på sju-åtte lærere.

– Her er alt lærerne underviser i, dette er et prakteksempel. Jeg håper lærerne kan bli inspirert til å finne eksempler i sine nærområder. De mangler ofte teknologi i praksis, sier Thorsheim.

Han har holdt på i 12 år nå og har hatt opp mot et par hundre lærere gjennom kurs, i tillegg til prosjekter med et femtitall skoler.

– Lærere forteller meg at slikt har de aldri sett, og at det ikke finnes noe hos dem. Men det stemmer jo ikke, i hvert fall ikke på Vestlandet. Bare tenk på alle oppdrettsanleggene og øvrig virksomhet innen fiskeri. Det inneholder mengder av teknologi.

Les også: Slår alarm om ingeniørmangel

– Færre ingeniører utdannes under Jens

– Utdanning bør gi pensjonspoeng

Læreplan

Etter omvisningen dro lærerne i samlet flokk til Høgskolen i Oslo og Akershus for å gå gjennom besøket, og diskutere hva av de så på snøsmelteren som kan benyttes i undervisningen.

Hvordan det kan brukes i forhold til læreplan, didaktikk, fag og annet.

NCC har en partnerskapsavtale med høyskolen, slik kom besøket på lekteren i stand.

– Det er spennende at lærerne får se og lære hvordan teknologi benyttes i praksis, sier Myrhaug.

INTERESSERT: Lærere fra grunnskole til høgskolenivå følger interessert med når oppfinneren, Terje Myrhaug (til venstre) forklarer hvordan prosessen virker.
INTERESSERT: Lærere fra grunnskole til høgskolenivå følger interessert med når oppfinneren, Terje Myrhaug (til venstre) forklarer hvordan prosessen virker.

Utvikling

Men det er ingen snøsmelting den dagen lærerne besøkte anlegget.

– Vi jobber fortsatt med tilpasninger og justeringer. Dette er jo helt i starten.

Den største utfordringen Terje Myrhaug har møtt er sand og grus.

Ut fra forskningsrapporter og tallmateriale fra blant annet Niva var han forespeilet å finne 150 gram sand og grus pr. kubikkmeter snø.

I virkeligheten er det mer enn syv kilo.

Automatisering

– Vi må finne en automatisert måte å få ut sanden på. Nå tømmer vi tankene en gang hver uke og suger den ut. Det ser ut til at den greieste måten blir å skru den ut.

Myrhaug vurderer nå å montere først en horisontal skrue nederst i den v-formete bunnen, og deretter en skråstilt skrue som tar sanden videre opp.

– Vi ser på et par andre måter, men skrue ser ut til å være det greieste, sier Myrhaug.

Les også: Oslos snøredning er på plass

Oslosnøen går rett i havet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.