Tre biler etter hverandre ser man ikke ofte på Nordkynvegen. Terrenget er åpent og mulighetene for forbikjøring er gode. Når vinterstormene setter inn er bilkolonner vanlige. (Bilde: Anders Haakonsen)

Bruker mindre på vei

De rødgrønne har utropt seg selv som flinkest på samferdselssatsing.

Men i realiteten brukte regjeringen mindre penger på vei i 2007 enn det som var tilfelle i 1995, målt i andel av BNP for Fastlands-Norge.

Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som Aftenposten presenterer i dag.

23 prosent mindre

Tallene dokumenterer at staten kuttet bevilgningene til vei med 23 prosent fra 1995 til 2007, sett i forhold til bruttonasjonalproduktet for Fastlands-Norge.

Det skjer på tross av stadige alarmerende meldinger om vedlikeholdsetterslep og forfall på det norske veinettet der trafikken er tredoblet de siste tiårene.

Dødsveien RV3: - En skam

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) misliker innfallsvinkelen med å beregne ut fra andel av BNP.

Kroner og øre

– Det må telles i kroner og milliarder. Man kan ikke regne seg bort fra at satsingen på vei ligger høyere nå enn noen gang før i moderne tid. Vi er i gang med en snuoperasjon på samferdsel, men den er ikke fullført, og satsingen er langt unna det den bør ligge på, sier Navarsete til Aftenposten.

I statsbudsjettet for 2008 er det satt av 17 milliarder kroner til veiformål, noe som er ti prosent mer enn i 2008.

I tillegg ble vei tilgodesett med 2,3 milliarder kroner i krisepakka.

For dårlig

Aps Torstein Rudihagen er enig i at veistandarden er altfor dårlig, men synes det er for lett å skylde på sittende regjering:

– Det er aldri bevilget så mye penger til vei som i årets statsbudsjett. Det avgjørende nå er at vi klarer å snu den trenden som tallene viser, sier han.

Hallgeir Langeland (SV) mener derimot at det er positivt at det bygges mindre vei i sentrale strøk.

Opprørt opposisjon

Borghild Tenden (V) mener imidlertid at SSB-tallene viser at Regjeringen har brutt sitt løfte om storsatsing på samferdsel.

Arne Sortevik (Frp) sier problemet med dårlige veier er blitt større under denne regjeringen, mens SVs Hallgeir Langeland mener det er positivt at det bygges mindre vei i sentrale strøk.

– Disse tallene forteller oss akkurat hvorfor det står så dårlig til med norske veier. Vi er kommet kolossalt på etterskudd, sier Øyvind Halleraker (H)

Han mener årsaken til veikuttene er at samferdselssektoren har tapt i kampen mot andre viktige formål som sykehus og skoler.