BLÅTANN-REVOLUSJON: Ambiesense er representert i Norge og Storbritannia, men Ayse Goker (til venstre) og Hans Inge Myrhaug er de eneste ansatte. Etter fem års teknologiutvikling, skal de nå selge produktet sitt i Europa. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
BLÅTANN-REVOLUSJON: Ambiesense er representert i Norge og Storbritannia, men Ayse Goker (til venstre) og Hans Inge Myrhaug er de eneste ansatte. Etter fem års teknologiutvikling, skal de nå selge produktet sitt i Europa. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
KUTTER BROSJYRENE: Brosjyrer er ikke et spesielt moderne informasjonsverktøy. Ambiesense forsøker å få turiststeder til å tilby informasjon via bluetooth til mobiltelefonen istedet. (Bilde: /colourbox.com)

Brosjyrer byttes ut med blåtann

  • datatele

Startet som EU-prosjekt

* Ambiesense startet som et EU-forskningsprosjekt med en rekke forskere og tilknyttede institusjoner i 2001. Forskningsrammen var 5,7 millioner euro.

* Miniatyr- og trådløse enheter med innhold blir montert i hverdagslige omgivelser og situasjoner.

* Noen av de involverte har vært: Sintef/NTNU, Siemens og Cognit. Reuters og Lonely Planet bidratt med innhold til testproduktene.

* Gründerne har fått bistand fra Innovasjon Norge, Scottish Enterprise og Sintef i å kommersialisere produktet internasjonalt.

Dette er blåtann

* På engelsk bluetooth

* En radiooverføringsprotokoll som benyttes for å sende og motta data trådløst mellom enheter i et personlig datanett sammensatt av mobiltelefon, datamaskin, og/eller andre enheter som støtter protokollen.

* Bluetooth ble først utviklet av Ericsson. Lansert i 1999.

Hvis blåtann blir så utbredt som gründer Myrhaug ser for seg, kan mobiltelefonen få et helt nytt bruksområde.

Brukere behøver ikke å forsyne seg av brosjyrer eller gå til tavler med informasjon.

Informasjonen legges i stedet ut på en server i et lokalt nett, som kan koble seg opp mot mobiltelefoner via bluetooth.

Dermed blir det plass til langt mer informasjon, den blir søkbar og er alltid tilgjengelig for brukeren. Myrhaug håper at teknologien kan få like stor betydning for brosjyreprodusenter som internett har hatt for avisene.





Info der du er

Tenk deg at du skal på bedriftsbesøk i et stort kontorkompleks. Når du går inn i bygningen, får du opp en liste over bedrifter på mobiltelefonen.

Du velger bedriften du skal besøke, og får opp relevant informasjon og kart til kontoret.

Lokal mat

Etterpå vil du spise lunsj, og du får opp en liste over asiatiske restauranter i gata du befinner deg.

Deretter er du turist og vil sjekke ut katedralen i byen du befinner deg. Via bluetooth kan du få all informasjon som finnes om katedralen så fort du nærmer deg kirkeveggen.





Testes på Gardermoen

Alle som har prøvd blåtann vet at teknologien er tilgjengelig i vanlige mobiltelefoner. Men ingen offentlige kontorer, flyplasser, turistkontorer eller kontorkomplekser tilbyr informasjon via blåtann.

Det siste året har Myrhaug og partner Ayse Goker fra Skottland testet ut produktet i Aberdeen, ved turistkontoret i Sevilla i Spania og ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Turister og besøkende

Nå skal gründerne via selskapet Ambiesense få turistkontorer, kjøpesentre, flyplasser, kontorbygninger og andre potensielle kunder i Europa til å ta i bruk bluetooth-teknologien.

Selskapet jakter på selgere, så imens får de to gründerne selv prøvd sine salgsegenskaper.

Norsk-skotsk

– Prosjektet har vært i gang siden 2001, men det er først nå vi er klare til å entre markedet, sier gründer og tidligere forsker i Sintef Hans Inge Myrhaug.

Han har utviklet produktet sammen med skotske Ayse Goker.