Tung jobb: Godssporet ble ferdigryddet i dag tidlig, men det vil nok bli søndag før passasjertogene kan kjøre som normalt på Østfoldbanen. (Bilde: Jernbaneverket)

Brokollaps fortsatt mysterium

Ingen vet noe mer om hvorfor det 30 meter lange broelementet kollapset over togskinnene ved Loenga i Oslo.

En bro som er bygd i 1993 skal tåle mer.

Søyle prioriteres ikke

- Vi vet fortsatt ikke noe mer om årsaken. Så langt har vi hatt mer enn nok med å fjerne alt som ligger på togskinnene, sier prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen.

Han har sagt at søylen som knakk, på grunn av presset fra broelementet som skled ut, kanskje kan gi svar.

- Men den søylen ligger ikke på skinnegangen, så den prioriteres ikke nå, sier Røed.

Samme konsulent

Fortsatt er konstruksjonsfeil noe han ser på som en sannsynlig grunn til kollapset.

Broen ble bygd av Skanska for 13 år siden, og det rådgivende ingeniørfirmaet Aas-Jakobsen var konsulenter.

- Vi benyttet samme konsulent under rivingen som ved konstruksjonen. Det var vår kvalitetssikring, sier Røed.

Opp til direktoratet

Han forteller at alle beregninger og all dokumentasjon fra rivingen natt til søndag, er sendt til Vegdirektoratet. Det blir opp til dem hva de vil gjøre videre med saken.

- Jeg har ennå ikke fått disse beregningene i hende, men hva vi gjør videre for å se på årsaken til denne ulykken, avhenger av dokumentasjonen vi mottar, sier Knut Næss i Vegdirektoratet.

De har imidlertid ikke kapasitet til å gjøre noe før etter ferien.