Hardangerbrua er planlagt som ei tofelts hengebru med gang og sykkelveg. Brua får eit hovudspenn på 1310 m og en totallengde på 1380 m. Brotårnene rager 186 m over fjorden. Seilingshøyden er planlagt til 55 m.
KORTERE SPENN: Hovedspennet på Golden Gate Bridge i San Francisco er 30 meter kortere enn det Hardangerbrua blir. (Bilde: Arkiv)
Den planlagte hardangerbrua blir relativt smal, med bare ett kjørefelt i hver retning samt gang- og sykkelveg, til sammen ca. 18 meter. Golden Gate er 27 meter bred. Bredden blir en utfordring for ingeniørene som skal sikre stabiliteten. MANIPULERT (Bilde: Statens vegvesen)
Engangs brukstillatelse til TU06/06. Kun til papir Golden Gate Bridge i solnedgang. (Bilde: IKKE BRUK PÅ NETT!!!)

Brobyggernes Crème de la Crème

Det er likevel et stykke igjen til verdens lengste hengebro, Akashi Kaikyo i Japan, som har et hovedspenn på 1991meter.

Brokonstruktører i rådgivningsselskapene ligger i startgropa for å skyte ut det beste tilbudet på detaljprosjekteringen.

RIFt om oppdraget

Det er en stor jobb som vil kreve mellom 20 og 30 årsverk og blir en skikkelig fjær i hatten for de som blir veiet og funnet tunge nok. Det er fortsatt uklart hvor mye av jobben som blir lagt ut på anbud.

Sannsynligvis ender det med en deling mellom Vegdirektoratets broseksjon og oppdrag til rådgivende ingeniører.



Mange oppgaver

– Det er ennå ikke besluttet, sier prosjektleder Øyvind Søvik i Statens vegvesen, region Vest. Søvik forteller at Vegvesenet er opptatt av å opprettholde og utvikle egen kompetanse og at broseksjonen derfor skal være med på denne jobben.

– Samtidig er det en rekke andre oppgaver som skal ivaretas for bygging, drift og vedlikehold av broer. Kapasiteten er begrenset. Hvor mye som blir satt ut, er fortsatt uklart.

Søvik antyder at hovedjobben blir tatt hånd om av en prosjektgruppe bestående av rådgivere og Vegdirektoratets egne folk som sammen skal stå for detaljprosjekteringen av broen.

I tillegg vil prosjekteringen av noen spesialleveranser bli lagt ut på anbud i sin helhet. Jobben er så stor at Søvik forventer interesse også fra utenlandske prosjekteringsselskaper.



Ikke bare norske bedrifter

I forhold til lengden blir det en smal bro, kun ett kjørefelt i hver renting, så gang- og sykkelvei. Til sammen rundt 18 meter. Broen over Golden Gate er 27 meter bred. At broen er så smal, blir en utfordring for ingeniørene som skal sikre stabiliteten.

– Den blir nok forholdsvis lik Askøybrua som har et spenn på 850 meter, tror Søvik.

Ut av landet

Byggingen er en stor jobb som norske bedrifter ikke kan ta alene. Det skal produseres mye stål, det blir en krevende jobb, og slike kabler som er nødvendig, blir ikke laget i Norge.

– Hollendere er har vært mye inne ved stålkonstruksjoner, der har de erfaring, sier Søvik.

Prosjektering av tilførselsveiene vil pågå i 2006 og anleggsarbeidet vil starte i 2007.

Byggestart

Prosjekteringen av broen vil kreve mesteparten av 2006 og 2007.

Søvik håper å være ferdig med anbudsrunde og kontraktsforhandling med entreprenør sent 2007 slik at byggingen kan starte i første halvår av 2008.