HOPPER VIDERE: Matthias Peter har hatt mange lederstillinger i norsk telekombransje. Nå hopper han videre fra ice.net til ErgoGroup. (Bilde: Finn Halvorsen)
Matthias Peter (Bilde: Finn Halvorsen)
Matthias Peter (Bilde: Finn Halvorsen)
Matthias Peter (Bilde: Finn Halvorsen)
Matthias Peter (Bilde: Finn Halvorsen)
Matthias Peter (Bilde: Finn Halvorsen)

Brenner fortsatt for Ice

  • nettarkiv

Matthias Peter er sveitseren som har tilbrakt hele sitt yrkesaktive liv i Norge. Det vil si fra 1985, da han var ferdig utdannet sivilingeniør innen telekom fra den polytekniske høyskolen i Lausanne. Ferden gikk til Elektrisk Bureau.





Markedsingeniør

Siden har han hatt en rekke ulike toppstillinger i den norske data- og telekombransjen, blant annet som administrerende direktør i BaneTele.

Peter er i dag i første rekke markedsmann og administrator. Men hans teknologiske bakgrunn skinner tydelig gjennom under samtalen med Teknisk Ukeblad. Han legger villig ut om frekvenser, elektromagnetisk stråling og lure tekniske løsninger.





Outsider

Oppbyggingen av ice.net i Norge har vært en outsiders kamp. Selskapet fikk lisens i 450 MHz-båndet, samme frekvens som det gamle NMT-nettet, i 1984. Peter inntok sjefsstolen i januar 2007.

– På det tidspunkt var vi tre ansatte, i dag er vi 20 med ca. halvparten i Trondheim og Oslo. Men viktigere er at vi i løpet av denne tiden har klart å kapre nærmere 35 000 abonnenter. Vi nærmer oss kritisk masse, som ligger et sted mellom 50 000 og 60 000 abonnenter, sier Peter.

Han legger ikke skjul på at det har vært en tøff kamp. – Vi har hele tiden møtt de to store og dominerende aktørene i det norske mobilmarkedet som har forsøkt å latterliggjøre oss. Det har krevd ekstra innsats. Og faktum er at det er vi som har best dekning på mobilt bredbånd i Norge i dag.

Vi prøver oss med en antydning om at konkurrentenes dekningskart viser noe annet. Peter har et retorisk spørsmål på rede hånd: – Tror du markedet er villig til å definere EDGE og GPRS som mobilt bredbånd? Jeg tror ikke det. Markedet krever minst 3G kapasitet. Ser vi på konkurrentens 3G dekningskart, ligger vi milevis foran.





Norsk nummer tre

Han avkrefter myten om at store radioceller, som 450 MHz tillater, medfører overbelastning og dårlig framkommelighet for kundene. – Vi har jo mer enn en basestasjon i Oslo sentrum, kommer det tørt og litt spydig fra Peter.

Han tillater seg også en smule spydighet overfor aktørene i det norske mobilmarkedet som hevder å ha Norges tredje mobilnett.

– De har kjøpt seg 3G-lisens og har satt opp noen mobilmaster hist og pist. For øvrig er de avhengig av roaming-avtaler med Telenor og NetCom. I virkeligheten er det bare ice.net som er en reell tredje utfordrer på mobil infrastruktur i Norge, sier Peter.

– Det er riktig. Foreløpig har vi ikke satset på dette. Det er teknisk ikke noe problem å innføre en IP-løsning. Men vårt konkurransefortrinn ligger på mobilt bredbånd, der både Telenor og NetCom har underinvestert i 3G-utbyggingen. Men for all del, de oppfyller konsesjonskravene. De norske kravene til utbygging er ekstremt snille i forhold til andre land. Så myndighetene får skylde seg selv, sier Peter.





Ved et veiskille

Peter snakker seg mer og mer varm om ice.nets mange fortrinn. Likevel er det et faktum at han senest 1. mars neste år vil ha forlatt ice til fordel for ErgoGroup.

- Det er både organisatoriske forhold i ice.net og private forhold som gjør at jeg nå velger å bytte arbeidsgiver. Men den viktigste grunnen er at jeg i ErgoGroup vil få muligheten til å kunne utnytte hele mitt repertoar av kunnskap og erfaring om IKT markedet i et stort og ressurssterkt selskap, sier Peter.

- Den innledende oppbyggingsfasen er over. Det kan være et passende punkt for å la andre ta over.





Over til Ergo

Hos ErgoGroup går Peter rett inn i ledergruppen med tittel salgsdirektør. Hva vil han så brenne for der?

- ErgoGroup har en sterk utvikling som systemintegrator og fanger i dag en imponerende bredde av kommunikasjons- og applikasjonsløsninger for bedriftsmarkedet. Å løfte meg fra det rene infrastrukturlaget til løsningslaget i et stort og ressursterkt selskap og bidra med å definere en videre samlet strategi mot markedet er en stor oppgave det er lett å brenne for, sier Peter.