SIKKERT: Fiat Bravo er spekket med elektronik som skal gjøre bilen sikker: Ny generasjon ESP-system, antispinnfunksjonen ASR (Anti Slip Regulation), HBA (Hydraulic Brake Assistance) , ABS låsningsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), og Hill Holder for bakkestart. Av aktive sikkerhetssystemer finnes også mulighet for å velge bi-xenon frontlys og svingbare tåkelys som følger rattets bevegelser. (Bilde: FIAT)

Bravo for Fiat Bravo

  • Motor

Testresultatet er en viktig bekreftelse på jobben Fiat gjør for å beskytte fører- og passasjerer.

Modellene Grande Punto og Croma har allerede fått samme poengsum.





Omfattende tester

Fiats fokus på sikkerhet i utviklingen av Fiat Bravo har dermed gitt gode resultater.

For å oppnå dette, vurderte ingeniørene alle ulykker: front- og sidekollisjon, velt, påkjørsel bakfra og brann.

Andre faktorer som ble vurdert var i hvilke hastigheter ulike ulykker inntreffer, hindringer og beskyttelse av passasjerer med ulike fysiske tiltak. 15.000 timer med beregninger, 60 kollisjonstester, 150 simuleringer med HyGe slede og flere hundre tester på ulike komponenter ga resultat.





Sikkerhetselektronikk

Fiat Bravo har moderne elektroniske systemer for maksimal kontroll.

Først og fremst nyeste generasjon ESP-system som lar føreren beholde kontrollen over bilen i kritiske situasjoner.

Skulle du gire ned litt for raskt på glatt underlag griper systemet inn og minsker motorens moment så ikke drivhjulene låser seg.

De andre hjelpesystemene er antispinnfunksjonen ASR (Anti Slip Regulation), HBA (Hydraulic Brake Assistance) som settes i funksjon og hjelper til ved nødbremsing, ABS låsningsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), og Hill Holder som hjelper til ved bakkestart.

Av aktive sikkerhetssystemer finnes også mulighet for å velge bi-xenon frontlys og svingbare tåkelys som følger rattets bevegelser.





Europa-interesse

Fiat måtte ta skikkelig tak med denne modellen, for nå har ikke selskapet noen soveputer lenger.

GM er ute av bildet og staten får ikke lov av EU til uhemmet å bidra. Bravo er derfor bygget for å innfri de høyeste standarder når det gjelder stil, sikkerhet og pålitelighet.

Dette gir nå økende interesse for modellen i Europa. I løpet av få uker er det solgt 10.500 enheter i Italia og 650.000 har besøkt Fiatforhandlere i forbindelse med "Åpen dør".

I tillegg har 350.000 internettsurfere tatt del i en blogg som heter: “Quellichebravo”.

Fiat Bravo lanseres nå fortløpende i de Europeiske land og skal være på plass i Norge medio juni.