Brannfarlige tunneler

Testene i Åndalsnes i september satte en støkk i mange fagfolk.

Sintef opplyser at flere forsøk vli bli utført i Norge, Spania og Tyskland. Målet er å utvikle utstyr som kan få kontroll med tunnelbranner. Dette er utstyr som skal kunne monteres inn i eksisterende tunneler.

I brannforsøk i den nedlagte Runehammertunnelen ved Åndalsnes ble et trailerlass med trepaller og plast antent.

Etter fem minutter hadde brannen en effekt på 200MW, opplyser Sintef.

Det tilsvarer effekten fra 200.000 ovner på 1000W. Temperaturen kom opp i 1350 grader.

Brannforsker Kristen Opstad ved Sintef sier at dersom en slik brann hadde inntruffet i en tunnel med andre kjøretøy, ville den spredd seg raskere enn forskerne trodde på forhånd.

EU har et prosjekt på gang for å bedre brannsikkerheten i eksisterende tunneler, UPTUN. Norske deltakere er Statens vegvesen og Sintef. Det er i alt sju delprosjekter. Norges branntekniske laboratorium ved Sintef har ansvaret for ett av disse.

42 partnere fra EU/EØS-området deltar. Rammen er på over 100 millioner kroner. Dermed er dette det største forskningsprosjektet EU-kommisjonen noen sinne har satt i gang innen byggesektoren.

De siste årene har flere enn 50 personer omkommet i tunnelbranner i Europa. Grunnen er høy trafikktetthet og trailere med gods som har høyt energiinnhold.