Skanska skal bygge denne brua hvis ingen klager innen 7. juli. I så fall kan brua tas i bruk i september neste år. Den er prosjektert av Aas-Jakobsen.

Brandangersundet bru til Skanska

Brandangersundet vil skille seg ut fra alle andre bruer i Norge. Hovedspenn blir hele 220 meter langt. Det finnes bare to bruer med nettverksbue i Norge, den lengste av dem har et 84 meter langt hovedspenn.

Det som er spesielt med en slik bru er at stagene som bærer kjørebanen er skråttstilte. På andre bruer med overliggende bue er det liten eller ingen vinkel mellom mellom stagene og loddlinjen. For at en bru skal komme under kategorien nettverksbru, må vinkelen være så stor at hvert stag krysser minst to andre stag. Da må det være minst 20 graders vinkel mellom stagene og loddlinjen.

Fordelen med denne løsningen er at buen får en jevn belastning. På en buebru med loddrette stag blir all kraften som hvert stag tar opp, overført til ett punkt i buen. Når stagene er skråttstilt kan man redusere vekten på buen.

Brandngersundet bru får en totallengde på 285 meter. Sidespennene blir 30 og 35 meter lange. Kjørebanen blir bare 5 meter bred, men de tilstøtende vegene blir heller ikke bredere. Trafikken er svært begrenset. Sambandet Skipavik-Sløvåg hadde en årsdøgntrafikk på bare 71 PBE i 2008.

Vegvesenet håper på byggestart i september og avslutning et år senere. Entreprisen omfatter alt arbeid på brua, inkludert landkar, pilarer og grunnarbeid. Hvis Skanska får jobben, blir hele hovedspennet gjort ferdig på land og løftet på plass med to flytekraner.

De totale omkostningen for prosjektet er beregnet til 210 millioner kroner. Hele beløpet skal dekkes av Sogn og Fjordane fylke. Når brua blir ferdig, slipper fylket å subsidiere fergesambandet Skipavik-Sløvåg som inngår i fylkesveg 4. Ferga betjener også sambandet Sløvåg-Leirvåg over Fensfjorden, men dette er et riksvegsamband. Alle subsidier til det sambandet dekkes over statsbudsjettet.

De 210 millionene omfatter nesten en mil tilstøtende veger. Magne Hope Entreprenørforretning fra Mongstad tok 4 950 meter veg på Sandøyna, mens Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen tok nøyaktig like mange meter på fastlandet. Kontraktsummene var henholdsvis 19,7 og 25,3 millioner kroner.

Vegen på fastlandssiden er ikke bare tilstøtende veg. Den kan også brukes av andre enn de som skal kjøre over brua. Denne vegen ble åpnet før jul i fjor. Grunnen til at den ble fullført lenge før brua tas i bruk, er at prosjekteringen av brua tok mye lenger tid enn forutsatt.