For ett år siden jobbet 350 personer hos felgprodusenten Fundo i Høyanger. Nå er staben redusert til 250. Det merkes i en kommune som har 4.400 innbyggere.
HULROM: Fundos nye patenterte felg har et hulrom i felgkanten som gir flere kilo vektbesparelse per felg. Likevel er felgen sterkere enn en konvensjonell felgtype. (Bilde: Truls Tunmo)
Fundo trenger kapital til å industrialisere og skalere opp produksjonen på sin hybridfelg.

Bragdkandidat nær konkurs

  • Industri

Det er felgprodusenten Fundo Wheels i Høyanger som etter kraftige kostnadsreduksjoner fortsatt står på kanten av stupet.

Nå er naboene i Høyanger, Sogn og Fjordane industriservice (SFI), begjært Fundo konkurs.

På vei til krematoriet

SFI har 700.000 kroner utestående hos Fundo, men felgprodusenten har hittil vist liten vilje til å rydde opp, ifølge SFI-medeier Trond Henriksen.

– Dersom du sier at Fundo er på vei til sykestua, så er SFI på vei til krematoriet. Så dramatisk er det, sier Henriksen til NRK Sogn og Fjordane.

Ifølge direktør Hroar Holm Carlsen i Fundo er SFI kun én av flere kreditorer.

– Vi går ikke konkurs

– Situasjonen hos oss er meget tøff. Vi reduserte produksjonsvolumet fra sommeren og utover, men kom likevel i en likviditetsskvis midt på høsten. Vi har gjort tiltak for å bringe balanse, og har midler til å dekke løpende drift. Men vi har altså en viss porsjon med utestående betalinger. Vi skal finne løsninger med disse kreditorene, sier Carlsen til TU.no.

– Hvor mye skylder dere totalt?

– Det har jeg ikke helt oversikt over, og det spørs også litt hvordan du regner.

– Hvor sannsynlig er det at Fundo går konkurs?

– Den sannsynligheten er ekstremt lav, understreker Fundo-sjefen.

Møtte NHD

Like fullt troppet selskapet denne uka opp hos Sylvia Brustads nærings- og handelsdepartement for å be om penger.

Både Brustad og statsminister Jens Stoltenberg besøkte Raufoss tirsdag der de avviste at det vil komme nødhjelp spesielt rettet mot norsk bildelsindustri. Fundo håper likevel på statlig bidrag.

Ingen bilpakke fra Jens

– Privat kapital sitter langt inne i disse dager, og vi trenger kapital til å industrialisere og i neste omgang øke produksjonskapasiteten på vårt hybridhjul. Vi diskuterte angrepsvinkler og muligheter innenfor det offentlige tiltaksapparatet, forteller Carlsen.

Med seg til regjeringskvartalet hadde han representanter fra Norsk Industri, LO og NHO.

Rammes hardt

Fundo hadde på denne tida i fjor 350 ansatte. Staben er gjennom oppsigelser, avsluttede vikariater og permitteringer nå nede i 250.

Selskapet hadde et negativt resultat før skatt på 46 millioner kroner i fjor og 40 millioner kroner i 2006. Dermed står bedriften utsatt til i krisa som har rammet hele verdens bilindustri.

– Det er ingen tvil om at det blir ekstra tungt for oss som fra før driver en marginalvirksomhet, sier Carlsen.

Kandidat til Ingeniørbragden

På den positive sida har Fundo fortsatt sin patenterte hybridfelg, som består av to deler og kombinerer det beste fra valsing med det beste fra støping. Den er både lettere og sterkere enn tradisjonelle aluminiumsfelger, noe som kan bidra til mindre miljøskadelige biler.

Dette har også brakt Høyanger-selskapet i ledelsen i årets Ingeniørbragd-kåring her i Teknisk Ukeblad.

Bragdkandidat 9: Fundo Wheels

– Dette er et høyteknologisk og unikt konsept, som tross alt er optimalt timet i disse dager, sier Carlsen.

Han viser til at både amerikanske og europeiske myndigheter har stilt strenge levedyktighets- og miljøkrav til sine bilindustrier. Dermed kan Fundo være en godt posisjonert underleverandør.

Når og hvis de får kapital til å videreutvikle felgen.