KONTROLL: Datek kan styre veilysene, slik at de dimmes om natten, og slår seg av når det blir lyst. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
EN TEST: Her har utviklerne hos Datek prøvekoblet lyspærer, for å sjekke at teknologien virker. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
UTVIKLER: Jan Terje Johansen (til venstre) er en av utviklerne. Daglig leder Ketil Westgaard er svært fornøyd med jobben de gjør. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
KAOTISK: De seks utviklerne hos Datek, her representert ved Jan Terje Johansen (til v.) og Kåre Gunnar Nesheim, har mye å holde styr på. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
(Bilde: CAMILLA AADLAND)

Bragdkandidat 4: Datek

Den lille ingeniørbedriften Datek holder til i Teknologiparken på Kjeller. Her er det 15 ansatte som holder på med mye forskjellig innen maskin til maskinmarkedet, eller M2M, som de selv sier.

– Vi er en typisk ingeniørbedrift, med ingeniører hele veien. Nylig ansatte vi en med markedsbakgrunn, sånn at vi kan selge det vi gjør, sier daglig leder Ketil Westgaard.

Tror på suksess

Den nyansatte har tydeligvis gjort jobben sin, for i september kom meldingen om at Datek Wireless har fått flere kontrakter for automatisert styring av veilys i Storbritannia.

– Vi har en distributør i England, som henvendte seg til oss for ett år siden. Nå har vi levert de 500 første enhetene, forteller Westgaard.

Royce Thompson er samarbeidspartneren, og sluttkundene er blant annet City of Westminster i London og Highway Agency, som er Storbritannias svar på Statens Vegvesen.

– Bare City of Westminster, som er en bydel i London, har anslagsvis et behov for investeringer på 20-25 millioner kroner, anslår Westgaard, som har tro på at Datek skal kunne gjøre internasjonal suksess.

Finjustering

– I England er det spesielt miljøet, og det å ha kontroll over energiforbruket som er viktig. Dessuten er det en diskusjon om lysforurensning, og med vårt styringssystem unngår du mer belysning enn nødvendig, forklarer Datek-sjefen.

I tillegg er det slutt på å kjøre rundt og sjekke om veilysene virker. Dermed fører selskapene opp i CO2-regnskapet at det blir mindre bilkjøring.

Datek styrer lyset enten ved å styre alle lysene som henger på en strømkurs eller på hvert armatur. Det siste gir rom for finjusteringer når lyset skal styres.

– Vi har levert et anlegg i Drammen, der lyset dimmes til 60 prosent ved midnatt, bortsett fra ved fotgjengerovergangene. Klokken seks justeres lyset opp igjen, forteller Westgaard.

Levetid opp til 30 år

Mykvaren er det Datek selv som står for, mens samarbeidspartneren Mikrokrets utvikler hardware.

– Karlsøy kommune styrer all veibelysning med våre enheter. Der blir lyset slått av mellom midnatt og seks, i tillegg er det avslått hele sommeren. På den måten sparer de betydelige beløp i strømforbruk, sier Westgaard.

Tilbakebetalingstiden på et slikt anlegg er 3-5 år, mens levetiden er fra 20 til 30 år.

– Vi er de eneste med radiostyring på veilysene. Nå jobber vi med lysfølsomhet. En snødekket vei trenger for eksempel mindre lys enn en regnvåt vei, og da kan lyset automatisk dimmes ned, sier han.



Gode på utvikling

Westgaard startet Datek sammen med to andre for 11 år siden. I dag er han majoritetseier, og stolt over det bedriften får til.

– Vi har en veldig kompetent utviklingsavdeling. Alle de seks utviklerne sitter på samme rom, slik at de kan kommunisere hele tiden, sier Westgaard.

Han tror det er et enormt potensial innen lysstyring, spesielt nå som fokuset på miljø og energiøkonomisering har økt.

– Bare i Norge er det over en million lysarmaturer. I Europa er det mellom 80 og 100 millioner. Får vi en prosent av det, vil det gjøre stor forskjell, sier han.