Snart kan vi få se Braathens-fly i lufta igjen. (Bilde: Braathens SAFE)

Braathen vil fly i Norge igjen

I løpet av to-tre år.

Tidligere i år var Per G. Braathen en av de som var interessert i å overta Widerøe fra SAS, selskapet som i 2004 kjøpte opp Braathens SAFE.

Plan B

Selv om kjøpet av Widerøe glapp, har barnebarnet til luftfartsgründeren Ludvig G. Braathen fortsatt planer om å fly i Norge, skriver Finansavisen.

– Plan B er at vi kan være på plass med vår første flyrute i Norge om to til tre år. Vi vurderer å starte opp med større turbopropellfly, sier han til avisen.

Etter salget av Braathens SAFE i 2004, har Per G. Braathen bygd opp to svenske flyselskaper, Sverigeflyg og Malmö Aviation. I Norge eier han reisebyråkjeden Ticket.

Mindre fly

Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen.

Han mener Norge er et godt land å operere i, og ser et potensial i et segment utenfor SAS og Norwegian.

– Vi vil bruke en mindre flytype enn det SAS og Norwegian benytter. Et effektivt turbopropellfly som bruker lite drivstoff. Da kan vi konkurrere på frekvens, og er ikke like presset på antall passasjerer, sier han.

Les også:

SAS bestiller 8 av Airbus' nyeste fly

Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian