VIKTIG INVESTERING: Med en slik ferdskriver ombord, kunne granskningen etter Bourbon Dolphin-ulykken ha gitt flere svar. (Bilde: O.S. Electronic)

Bourbon Dolphin hadde ikke ferdskriver

- Data fra en slik ferdskriver kunne ha vært med på å belyse det som skjedde, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude til Aftenposten.

Ble diskutert

Men både den varslede granskingen og sjøforklaringen etter forliset må klare seg uten opplysninger fra en ferdskriver (VDR). Skipet er nemlig 2985 bruttotonn, eller 15 tonn under kravet for å ha slikt utstyr om bord.

Under byggingen skal det likevel ha vært en diskusjon om fartøyet skulle ha ferdskriver. Rederiet valgte å ikke installere den røde boksen, som koster rundt en million kroner.

- Dette er et relativt nytt krav, og vi følger de reglene som gjelder på dette området. Derfor har vi ferdskrivere på skipene våre som er over 3000 bruttotonn. Hvorvidt det var aktuelt også for "Bourbon Dolphin", tør jeg ikke si noe sikkert om, opplyser driftsdirektør Bjørn Remøy i Bourbon Offshore Norway.

Nyttig for årsakssammenheng

Ferdskriverne registrerer blant annet data om posisjon, fart, ror- og maskinkraft, samt kommunikasjon og samtaler på broen.

- Denne type ferdskrivere gir nesten mer informasjon enn den som er ombord i fly. Selv om påbudet kom for få år siden, er det allerede benyttet data fra slike ferdskrivere under flere sjøforklaringer. De kan være nyttige i å forklare årsakssammenhenger, opplyser professor Norvald Kjerstad ved nautiske studier ved Høgskolen i Ålesund, til Aftenposten.

6 år gammelt krav

Det er bare seks år siden kravene om ferdskriver kom, gjennom et vedtak i den internasjonale sjøfartsorganisasjonen.

I mangelen på ferdskriver, og mest sannsynlig også besiktigelse av skipet, må norske sjøfartsmyndigheter nesten utelukkende basere seg på vitneforklaringer i granskingen av Bourbon Dolphin- ulykken.