Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. (Bilde: Bourbon Offshore Norway)

Bourbon Dolphin:
Manglet risikoanalyse

- Da vi gjennomgikk prosedyrene for riggmovet under et møte i Aberdeen, og jeg så hvilke belastninger det kunne bli snakk om, var jeg ukomfortabel med tanken på ”Bourbon Dolphin” som hovedfartøy. Men det var aldri meningen at vi skulle være det, sa kaptein Frank Reiersen i sin forklaring i Oslo i dag.

Ukjent med rollebyttet

Reiersen var kaptein på det skiftet som startet jobben med å flytte riggen Transocean Rather vest for Shetland. Noen dager før ulykken ble mannskapet på Bourbon Dolphin byttet om, og det var etter dette at skipet ble satt til å være hovedfartøy.

Hvorfor rollene ble byttet om, kunne ikke Reiersen svare på, skriver Sunnmørsposten.

Ikke tatt høyde for

Kommisjonsmedlem Dag Andreassen spurte om risikoanalysen som ble gjort i forkant av ulykken dekket bruken av Bourbon Dolphin som hovedfartøy.

- Nei, det gjorde den ikke, svarte Reiersen.

- Ser du at det kan medføre stor risiko å arbeide på denne måten?, spurte Andreassen.

- I dag gjør jeg helt klart det, svarte Reiersen.