Vard Design i Ålesund har tegnet Bourbon Offshore Norway sitt nye ankerhåndteringsfartøy. Det er forberedt på operasjoner i arktiske strøk. Skipet får en trekkraft (bollard pull) på 270 tonn. Det utstyres med ROV og får 60 køyeplasser. Lengden blir 93,6 meter og bredden 24 meter. (Bilde: Vard)
Bourbon Offshore Norway har bestilt et nytt ankerhåndteringsfartøy fra Vard Brattvaag. Kontrakten ble signert av Torgeir Folland (Vard) og Bjørn Remøy (Bourbon). (Bilde: Vard)

BOURBON OFFSHORE NORWAY

Bourbon bestiller ankerhåndterer

Vard Brattvaag skal bygge et nytt ankerhåndteringsfartøy for Bourbon.

Skipet er designet av Vard Design i Ålesund og er forberedt for operasjoner i arktiske strøk. Skipet blir levert før påske i 2016.

Det har vært stille på markedet for ankerhåndteringsfartøy et par år.

Kraftig

Nå har imidlertid Bourbon Offshore Norway kontrahert en AHTS med trekkraft (bollard pull) på 270 tonn.

Skipet blir i tillegg utstyrt med ROV – fjernstyrt undervannsfarkost og køyeplass for 60 personer.

Romania-verftet til Vard i Tulcea, skal bygge det 93,6 meter lange og 24 meter brede skroget.

Framdriftssystemet blir hybrid med både direktedrift og diesel-elektrisk.

Dette blir det åttende avanserte fartøyet Vard-gruppen (tidligere STX og Aker Yards) har levert til Bourbon Offshore Norway, ifølge en pressemelding.

Les også: Island Offshore bestiller enda større offshoreskip

Bakgrunn

Vard består av fem verft i Norge, to i Romania, to i Brasil og ett i Vietnam.

Det er ca. 10.000 ansatte i Vard, som er en del av italienske Fincantieri.

Bourbon, med hovedsete i Frankrike, disponerer en flåte på 485 skip. Selskapet har en strategi på å utvide flåten av spesialfartøy.

Les også:

Verdens første LNG-hybride kraftverkslekter tar form

Kleven skal bygge et spesialfartøy for Olympic Shipping

Italiensk verft skal bygge Norges nye polarskip