Bøtte og klut er ut

Produsenter av rengjøringsutstyr har tatt inn over seg at vanlige forbrukere i stadig mindre grad ønsker å bruke tid på rengjøring. De siste par årene har både mikrofiberkluter og moppesystemer nådd hyllene i dagligvarebutikker. Norske forbrukere har latt seg overbevise.

– Salgsutviklingen har vært helt fantastisk, sier produktgruppesjef Kari-Anne Grude i Lilleborg Dagligvarer.

Renere

Tankegangen bak de nye produktene er å sørge for enklere og mer effektiv rengjøring som gir godt resultat. Det profesjonelle rengjøringsmarkedet har styrt mye av utviklingen. For å redusere lønnskostnader har det vært viktig å effektivisere og samtidig sørge for mer ergonomisk riktig renhold. Tørre metoder er et viktig stikkord. Mikrofiberkluter er laget av veldig tynne fibre som tar opp både fett og fuktighet.

– Etter vasking med bøtte og langkost ligger støv igjen på gulvet. En tørr engangsmopp kan ta det meste, hevder disponent Ansgar Meling i Lilleborg Storforbrukere. Engangsklutene er tilsatt planteolje som trekker til seg støv. En våtmopp av mikrofiber kan fjerne gjenværende flekker.

– For noen typer flekker kan det også være nødvendig med kjemikalier. Moppesystemet er et viktig rengjøringsredskap, men jeg vil ikke si at det dekker alle behov, understreker Meling. Han poengterer at det er viktig å bruke utstyret riktig. Mikrofiberkluter kom på det profesjonelle rengjøringsmarkedet i første halvdel av nittitallet. Først i fjor ble de vanlige i dagligvareforretninger.

– Vanvittig vekst

Lilleborg lanserte mikrofiberkluter i mai 1999. I februar fulgte de opp med mopp som bruker tørre engangskluter, mens våtmoppen kom i september. Hovedkonkurrenten Swiffer lanserte sin mopp med engangsklut på slutten av fjoråret.

– Våtmoppen vår har allerede kapret en markedsandel på ti prosent. Vi har sett en vanvittig stor vekst i rengjøringsmarkedet som helhet, og dette er drevet fram av nye metoder, sier Grude. Hun mener forbrukerne ser muligheten til å bruke mindre tid på rengjøring. – Det handler om å forenkle en kjedelig jobb.

De siste to årene har det skjedd veldig mye på forbrukermarkedet, og nordmenn er langt framme. – Norge er det eneste landet i verden hvor du finner slike mopper i dagligvarebutikker. Andre land har ikke investert på forbrukersiden, sier hun. Lilleborg har brukt ganske mye penger på markedsføring for å informere om de nye produktene. Hittil i år har de solgt 127.000 startpakker av Jif moppesystem.