NETTARKIV

Børsen krever innovasjon

30. mai 2002 - 18:21

GEIR JACOBSEN

er teknologiutsending i San Francisco

geir.jacobsen@ntc.no

PRIS BLIR VIKTIGSTE konkurransefaktor, og merkevarelojaliteten blir liten, når forbrukerne har fire-fem jevngode merker å velge mellom. Økende konkurranse og stadig mindre marginer skaper store problemer for leverandørene i USA. Hvilken utfordring står bedriftene egentlig overfor?

Økonomiske spilleregler slik vi har kjent dem i årtier, ble for et par år siden avløst av en kortvarig, såkalt ny økonomi som ikke hadde livets rett. Betydningen av informasjon, kunnskap og teknologi ble svært tydelig. Tempoet og produktiviteten økte, og normene for hva som var god forretningsutvikling, ble utfordret. Dette var positive elementer og et fundament for en videre økonomisk utvikling. I 1999 og 2000 var det imidlertid viktigere å ha et kult tilbud enn å tilby noe som var verdifullt for forbrukeren. Betydningen av substans og inntjening forsvant i urealistiske forretningsplaner som lovte gull og grønne skoger.

I "den neste økonomien" kommer igjen kunden og eierne i sentrum. Bedriftene må forstå forbrukerne, engasjere dem og fokusere de kundene som står for størstedelen av inntjeningen. De må tilby innovative produkter som det er verdt å betale for. Risikoen er stor når det satses virkelig nytt, men eierne har ikke alternativer. La oss se på et eksempel fra tradisjonell industri.

Rå Pontiac

Amerikansk bilindustri er ikke akkurat inne i noen glansperiode for tiden, men GMs konsept for fremtidens bil og utviklingen av prototypen til Pontiac Solstice viser en ny type dristighet i selskapet. Da Bob Lutz, som er ansvarlig for nyutvikling i GM, kjørte Solstice inn på scenen under bilmessen i Detroit for noen måneder siden, markerte det avslutningen på et ekstraordinært prosjekt. Bilen bringer frem følelser fra rå italienske sportsbiler som ble lagd for 40-50 år siden.

Prosjektet ble kjørt i beste dotcom-stil med parallelle løp og digitalt samarbeid og koordinering, og bilen ble ferdig på halvparten av normal utviklingstid. Fra konkurransen om beste design startet internt i GM, til en ekte kjørbar bil var på veien, gikk det fire måneder.

Hovedkonseptet til GM for fremtidens bil baseres på en helt ny type plattform der brenselsceller, elektromotorer i hvert hjul, aktive kollisjonssoner og elektronisk styring av alle funksjoner rommes i en enhet som mest av alt minner om en noe forvokst versjon av et skateboard. Fremtidens designere, som blir svært viktige for GM, får fritt spillerom til å lage alt fra ekstreme sportsbiler til tøffe arbeidshester fra den samme plattformen. Men fortsatt gjenstår noen år og et rotterace for leverandørene, før vi fyller tanken på hydrogenstasjonen, går ut av bilen når den står midt i veien, og parkerer den med fjernkontrollen.

Hva med din bedrift?

Radikale forslag til endringer kommer heller fra misfornøyde kunder og bråkmakerne blant de ansatte, enn fra de som har lært å ta tilbørlig hensyn i alle retninger. Kunnskapsbasert innovasjon er krevende og risikofylt, men nødvendig for å sikre tilfredsstillende avkastning til eierne.

Hvordan står det til i egen bedrift? Lykke til med utfordringen!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.