FØSTD UTE: Statoil borer mer miljløvennlig i Krakatoa-prospektet ved å bruke AGRs RMT-teknologi som forhindrer utslipp av boreslam til sjø.

Borer mer miljøvennlig

  • Olje og gass

Den miljøvennlige boreløsningen har vært brukt om bord på boreskipet Discoverer Americas under Statoils boring på Krakatoa-prospektet i Den meksikanske golfen.

– Riserless Mud Recovery (RMR)-systemet gjør at vi kan sirkulere boreslammet og dermed redusere det samlede forbruket av boreslam og utslippene til sjøen til en firedel sammenlignet med konvensjonelle metoder, forklarer Tore Grønås, Statoils boreoperasjonsleder for boreskipet Discoverer Americas i en pressemelding.

Reduserer kostnadene

For Statoil og partnerne på feltet er utgiftene til selve boreslammet og transporten av det til boreskipet betydelig redusert. En annen fordel er at ved å bruke RMR-teknologien kan Statoil bore en lengre topphullseksjon og spare kostbar riggtid før første fôringsrør settes i brønnen.

For å få et vellykket resultat, er det viktig å redusere antall foringsrør ned til reservoaret, særlig når det gjelder dypvannsboring, der man kan slippe opp for alternativer.

– Med RMR-teknologien kan vi redusere antall påkrevde foringsrør og dermed minske de samlede kostnadene for brønnen med flere millioner dollar, påpeker Grønås.

Utviklet i Norge

Det er selskapet AGR som står bak RMR-teknologien.

Den er utviklet i samarbeid med Statoil og Hydro (den gang de var to forskjellige oljeselskaper) og utprøvd gjennom Demo 2000-programmet.

Selve utviklingen startet i 1999, mens første utesting ble gjennomført på Troll-feltet i 2004. Testen ble gjennomført på boreriggen Eirik Raude.

Uten utslipp

RMR-systemet ble utviklet med tanke på de strenge miljøkravene som ble satt i forbindelse med leteboringer og boringer i Barentshavet. Derfor ble det utviklet som et system for å forhindre utslipp til sjø fra topphullsboringer. AGR opplevde derfor et tilbakeslag da regelverket for boringer i Barentshavet ble innført og det ble forbudt med utslipp til sjø, bortsett fra topphullsboringer. Dermed ble ikke RMR tatt i bruk i den grad AGR håpet på.

Hittil er RMR-teknologien blitt brukt i 20 brønner på norsk sektor. Shell og BP i samarbeid med delfinansiering fra Demo2000, har testet ut teknologien i en brønn på dypt vann, 1416 meter utenfor Malaysia, og nå har Statoil tatt teknologien med seg inn i Den meksikanske golfen.

Sikrere

RMR-teknologien gjør boringen sikrere ved at det er mulig å kunne kontrollere vekten i boreslammet bedre. Dermed oppnås større stabilitet og faren for gassutblåsninger ved grunne lommer i en brønn reduseres.