Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet og en anselig mengde såpebobler var rammen da CargoNets nye lokomotiv CE 119 ble avduket på Alnabru torsdag ettermiddag. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Bombardert jernbanestolthet

Med røyk og mengder av såpebobler ble CargoNets nye Bombardier-lokomotiv avduket på Alnabru torsdag, samtidig med at den ombygde terminalen ble innviet.

Se bildeserie: CargoNets nye lokomotiv

Les også: Alnabrubygger for mer gods

CargoNets flaggskip, med betegnelsen CE 119, er Norges første elektriske lokomotiv som er dedikert til godstransport.

– Og jeg kan love at det skal få kjørt seg. Dette skal kjøre flere kilometer per år enn noe annet lokomotiv her til lands, sier CargoNet-direktør Are Kjensli.

– Og jeg kan love at det skal få kjørt seg. Dette skal kjøre flere kilometer per år enn noe annet lokomotiv her til lands, sier CargoNet-direktør Are Kjensli. Jernbanedirektør Elisabeth Enger, statssekretær Erik Lahnstein og CargoNet-direktør Are Kjensli blant såpebobler og splitter nytt lokomotiv. Per Erlien Dalløkken

Ti nye lokomotiv

Testingen av den første El-19, som har «119 001» i fronten, startet i forrige uke. Etter planen skal den settes i drift ved nyttår og få selskap av ytterligere ni søsterlokomotiv fram til neste sommer.

– Vi har naturligvis gjort grundige vurderinger i forkant av anskaffelsen, men det er først når lokomotivet har trukket gods over Finse i hardt vintervær at det for alvor har passert testen, sier Kjensli til TU.no.

Skal bytte alle

Det er også årsaken til at de ti lokomotivene i utgangspunktet skal leases. Det er tegnet treårs leiekontrakt med opsjon om ytterligere to år med britiske Angel Trains som i dag har jernbanemateriell for over 50 milliarder kroner rundt om i Europa.

– Du kan si at dette er en sikkerhet for oss dersom det skulle vise seg at lokomotivet ikke fungerer optimalt, sier Kjensli.

På sikt skal imidlertid hensikten være å kjøpe i stor skala. Han forteller at planen er å anskaffe 50 nye lokomotiver de neste fem til ti årene.

Det vil si at dette er første fase i en utskifting av hele lokparken. Noe som må til for at CargoNet skal nå sitt ambisiøse mål om å tredoble godstrafikken på jernbanen.

Mindre elforbruk

El-19 skal erstatte El-14 som ble bygget av Thune fra 1968-1973. Se Jernbane.nets sider .

Ifølge prosjektleder Erlend Rehn, som til daglig jobber i Interfleet Technology, representerer arvtakeren et kvantesprang.

– I utgangspunktet skal El-19 ha 15 prosent mer trekkraft som betyr at det kan ta med to vogner ekstra, forteller Rehn.

Cirka 20 prosent av strømmen mates tilbake på nettet under nedbremsing, slik at energiforbruket reduseres med opp mot 30 prosent i forhold til de eldste lokomotivene.

Tryggere for lokførerne

I forhold til et annet moderne lokomotiv, El-18 som NSB benytter, er ikke forskjellen så stor. Ifølge Rehn handler det mest om førermiljø, der det meste er digitalisert i El-19, og bedre sikkerhet for lokførerne blant annet med deformasjonssone i fronten.

– Hva er det som nå skal testes på lokomotivet?

– Vi skal ikke overdrive klimaproblematikken her til lands, men det er klart at ytelsene i snøforhold skal vi se på. Dessuten er vi nysgjerrige på om trekkraften er så stor og vedlikeholdsmengden så liten som lovet. I tillegg kommer en rekke større og mindre aspekter, forteller jernbanekonsulenten.

Glad for tilliten

Traxx-lokomotivene fra Bombardier kan trygt sies å være velprøvd teknologi. I dag rusler det 800 av denne typen på europeiske jernbaner. Det er bestilt i alt 1.250 lokomotiver av mer enn 30 operatører.

– Jeg er stolt over at det vi som nå leverer de første nye lokomotivene til Norge på årevis. Hittil har vi hatt høy kundetilfredshet på disse lokene, og jeg håper vi nå også vil vise oss tilliten verdig, sier visedirektør Peter Ammann i Bombardiers salgs- og markedsavdeling.