PLOG: Baugen på UT 790 CD er laget slik at den skal skjære gjennom bølgene, på samme måte som på Ulstein Designs X-bow. Slår bølgene over der baugen knekker, skal kapteinen gå ned på farten. (Bilde: Rolls-Royce)
PÅ SPORET: Administrerende direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore Norway legger vekt på det lave tyngdepunktet, fri sikt fra brua og bølgeegenskapene på den nye designen av AHTS fra Rolls-Royce. (Bilde: Tore Stensvold)
SKJELER: Svein Kleven og Rolls-Royce har lånt litt herfra og derfra i stt nye skipsdesign. (Bilde: Tore Stensvold)
TRIPPEL: Gjennomskåret sees plassering av motorer, generatorer og vinsjer. To azipull og en vanlig propell sørger for både trekkraft og styringsmuligheter. (Bilde: Rolls-Royce)
Robert Klepp, som har ansvaret for det elektriske systemet om bord, og Svein Kleven, sjef for designavdelingen, under presentasjonen av den nye designen UT 790 CD. (Bilde: Tore Stensvold)
Svein Kleven, sjef for skipsdesign i Rolls Royce, presenterte det selskapet kaller et ekstremt skip for ekstreme forhold. UT 790 CD er et ankerhåndteringsskip med trekkraft på 250 tonn og en rekke nyheter som sikrer tryggere drift. (Bilde: Tore Stensvold)

Bølgeskjærende ny design

  • nettarkiv

Nytt ankerhåndteringsfartøy

Dette er de viktigste endringene på UT 790 CD:

  • Skroget er formet for å skjære gjennom bølgene
  • Bredden er økt til 23 meter for bedre stabilitet
  • Lavere tyngde- og gravitasjonspunkt
  • Motorene er flyttet bak, under arbeidsdekk
  • Eksosrør fjernet – kjøles og går ut i vannlinjen (Mecmar)
  • 360 graders sikt fra brua siden eksosrør er fjernet
  • Vinsjer er flyttet forover og lavere i skipet der motoren sitter på tradisjonelle skip
  • Tre propeller for framdrift – to azipull, en fast propell
  • Ekstra elmotor-system som sikrer overkapasitet (patentsøkt) for økt sikkerhet
  • Ekstra tanker for oppdrift i akterenden

LILLESTRØM: Det mest iøynefallende med det nye designet er formen på baugen.

Det er utviklet for å skjære gjennom bølgene i stedet for å duppe opp og ned i takt med bølgene og gjøre livet ubehagelig for mannskap og skrog.

Men det er under dekk og øvrig utforming som kanskje er viktigst.

Henter ideer

Skroget ser ut som en blanding av Ulsteins X-Bow og STX sin nye skrogform.

Sjef for design i Rolls-Royce, Svein Kleven, legger heller ikke skjul på at de har hentet inspirasjon fra andre.

– Skipet inneholder en hel rekke nyheter som hver for seg ikke er så oppsiktsvekkende. Men det er kombinasjonen av dem og måten vi har gjort det på, som innebærer at vi har fått en helt ny type ankerhåndteringsfartøy, sier Kleven til Teknisk Ukeblad.

Sikkerhet og stabilitet

Han presenterte nyheten på en pressekonferanse under Nor-Shipping. Interessen fra presse og rederier var stor.

– Vi har lagt vekt på sikkerhet, både for mannskap og under. Skipet skal tilfredsstille alle gjeldende krav samt framtidige regler, som Sjøfartsdirektoratet har varslet, sier Kleven.

Dette er de viktigste endringene:

  • Skroget er formet for å skjære gjennom bølgene
  • Bredden er økt for bedre stabilitet
  • Motorene er flyttet bak, under arbeidsdekk
  • Eksosrør fjernet – kjøles og går ut i vannlinjen (Mecmar)
  • 360 graders sikt fra brua siden eksosrør er fjernet
  • Vinsjer er flyttet forover i skipet der motoren sitter på tradisjonelle skip
  • Tre propeller for framdrift – to azipull, en fast propell
  • Ekstra elmotor-system som sikrer overkapasitet (patentsøkt) for økt sikkerhet
  • Ekstra tanker for oppdrift i akterenden

Ekstreme utfordringer

Designavdelingen i Rolls-Royce har jobbet tett med flere miljøer og rederier som operer ankerhåndteringsfartøyer.

– Alle endringer er gjort med tanke på at ankerhåndteringsfartøyet skal brukes på dypere vann. Vi har designet for ekstreme forhold. Vi har derfor funnet ekstreme løsninger, sier Kleven.

Rolls-Royce legger ikke skjul på at de har hatt operasjoner i brasilianske farvann i tankene når de har utviklet skipet. Vinsjetromlene er plassert slik at det blir plass til atskillige flere meter tau eller vaier, som vil kreves ved bruk i ned mot 3.000 meters vanndyp utenfor kysten av Brasil.

Kunderespons

Skipet går under betegnelsen UT 790 CD. Foreløpig har ingen rederier bestilt skipet.

– Vi har tett dialog med potensielle kunder, men ingen som er klare til å stå fram ennå, sier Kleven med et smil.

Et vanlig ankerhåndteringsfartøy skal tåle opp mot seks meter signifikant bølgehøyde i en fart på 15 knop før skipet rister så mye at mannskap og skrog utsettes for altfor store prøvelser.

9 meter bølger

Med det nye designet, mener Rolls-Royce at skip og mannskap tåler opp til 9 meter signifikant bølgehøyde i 14 knop.

Ved ni meter signifikant bølgehøyde kan de største bølgene være på 16-18 meter.

– Det viktigste er likevel at vi har senket tyngdepunktet og gravitasjonspunktet samt lagt inn ekstra oppdrift i akterenden, sier Kleven.

Trekkraft

Rolls-Royce har utstyrt fartøyet med to azipull propeller på hver side av en fast propell. Framdriftspropeller og baugpropeller er koblet på sinnrike måter for å skape redundans og kraft nok til å operer sikkert under alle forhold.

Hybridløsning gjør også at skipet ikke bruker mer drivstoff enn det som er nødvendig for trygg drift og fart nok.

Skipet er designet for 250 tonn trekkraft (bollard pull).