BRUKER MINDRE: Det nye Boeingflyet 7E7 Dreamliner til Boeing. Poenget ved flyet er revolusjonerendea aerodynamikk som gir svært lavt forbruk, flyhøyde over annen normal trafikk og ekstra lang rekkevidde. (Bilde: BOEING)
SLUKER: En spesialversjon av jumbojeten, 747-400, frakter hele skrogseksjoner fra Japan til USA, der de skal skrus sammen til 140 stk. Dreamliner. (Bilde: GLOBAL AERONAUTICS )
TØNNE: Denne tønna er en sju meter lang og seks meter bred kroppsseksjon til Boeings nye kjappfly, 250-seteren 787 Dreamliner. Seksjonen er bygget ved fabrikken i Everett, Washington. (Bilde: BOEING)
TAR AV: Nå tar Boeings nye "plastmaskin" 787 Dreamliner av for fullt. De første flyene vil være i lufta fra 2010 og en rekke flyselskap har meldt interesse for langdistansemaskinen som tar 250 passasjerer. (Bilde: BOEING)
DRØMMECOCKPIT: Cockpit i Boeings nye passasjerfly Dreamliner ble vist 31.8. 2005. Dataskjermene er ekstra store og ekstra lyssterke når det er sol ute. De klarere å overføre enda mer informasjon, om pilotene så ønsker. Familielikheten med Boeings store 777 er laget så stor som mulig, slik at det blir lettere for et flyselskap å bruke samme piloter på begge flyene. (Bilde: BOEING)
ELVARME: Boeing har kommet til at elektrisk oppvarming er nødvendig i Dreamliner 7E7 for å unngå tung og vingeprofil-ødeleggende ising. (Bilde: BOEING)
RASK: Boeings nye Dreamliner B7E7 skal fly i +900 km/h over 15 000 kilometer med økt komfort og økonomi sammenlignet med dagens fly. (Bilde: BOEING)

Boeing Dreamliner på vei

  • Motor




Seksjonene til Boeings 250-seters futuristiske modell 787 Dreamlineren ankom i en spesialversjon av jumbo 747-400.

Underleveranser

De aller første leveransene besto av en glassfiber-, kevlar-, karbonfiber,- epoksy skrogenhet bygget (bakt) hos Kawasaki i Japan (Nagoya) samt en hjulbrønn/vingtank laget av Kawasaki og Fuji i felleskap.

Boeing har lagt ut nesten hele byggingen av flyet, og har selv bare ansvar for enkelte deler og for designarbeidet..

Kortere byggetid

Boeings talsmenn sier at en slik utlegging - også kalt outsorcing - av arbeidet, koblet med en effektiv transportmetode, sparer hundrevis av timer pr fly.

Prøvetur

Boeing har ordrer på 471 stk. av modell 787 til flyselskap verden over.

Det første flyet skal prøveflys til høsten.