NETTARKIV

– Boblen måtte sprekke

Konsernsjef Henrik O. Madsen i Det Norske Veritas. 9. mars 2009.
Konsernsjef Henrik O. Madsen i Det Norske Veritas. 9. mars 2009. Bilde: Tore Stensvold
Tore Stensvold
12. mars 2009 - 11:15
Vis mer

Siden i fjor høst er 435 skipsbyggingskontrakter kansellert. Tusen skip ligger i opplag. Verdensflåten er på 63 000 havgående skip. Krisen fører til at behovet for tonnasje synker, mens antall skip som spyttes ut fra verftene øker. Det må gå galt, tror Henrik O. Madsen.

– Det er 10 000 skip for mye ute i markedet. Selv om vi får flere kanselleringer og flere skip går i opplag, er det en voldsom overkapasitet i markedet, sier Madsen.



Tyngre i 2009

DNV-sjefen spår nedgang i resultatet for 2009.

– Den enorme shippingveksten de siste årene var en boble som måtte sprekke, sier han.

Siden oktober er det ikke inngått en eneste ny skipsbyggingskontrakt av betydning. Det vil DNV og andre klasseselskaper merke etter hvert.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

370 mistet jobben

Virkningen viste seg tydelig tirsdag 10. mars.

Først begjærte Karmsund Maritime Service AS (KMS), med 150 ansatte, oppbud. Karmøy-verftet har vært i drift siden 1929, men klarte ikke å unngå konkurs etter at rederiet Lewek Shipping kansellerte kontrakten om bygging av to store ankerhåndteringsskip verdt 1,2 milliarder kroner.

Et par timer senere var det klart at 210 må gå fra Rolls-Royce Marine AS på Hordvikneset utenfor Bergen. Så sent som i november i fjor investerte bedriften i en rekke nye maskiner og ny produksjonshall.



Kanselleringer

Av skipene som ble bestilt i 2008, ble 20 prosent bestilt til DNV-klasse. Av de 435 kansellerte skipsordrene på verdensbasis, var 43 av dem i DNV-klasse. Om lag 50 prosent av DNVs omsetning er knyttet til shipping og skipsbygging.

– DNVs markedsposisjon er sterk og vår økonomiske status er tilfredsstillende. Dette gir oss en robust plattform for å møte nedturen i den globale økonomien og et sterkt økonomisk fundament som kreves for å sikre uavhengigheten og integriteten til DNVs operasjoner, sier Madsen.

Han er veldig engasjert i miljøspørsmål og er glad for at IMO viser muskler.



Dårligere sikkerhet

Veritas er opptatt av sikkerhet på flere områder. Innen shipping har selskapet observert at utviklingen går feil vei.

– Sikkerheten inne skipsfart går i gal retning. Trenden er ikke god og vi frykter at dårlige tider skal få noen til å kutte hjørner, eller ta snarveier, sier Madsen.

Økningen i ulykker og alvorlige sikkerhetshendelser målt i forhold til antall ulykker og antall skip, mener han må tilskrives shippingboomen.



Årsakene

Alle rederiene fikk brått veldig mye å gjøre, de ble presset på tid av lasteiere og befraktere, det var altfor få velutdannede offiserer, mangel på kvalifiserte sjøfolk, mer komplisert elektronikk for navigasjon og utstyr om bord.

Kort og godt: Flere avanserte skip og få sjøfolk med god nok kompetanse.

Det positive i krisen nå er at det blir flere erfarne sjøfolk og offiserer tilgjengelig. De dårlige kan lukes ut.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.