SIDE OM SIDE: I BMW Werk Leipzig jobber ingeniører og produksjonsarbeidere side om side i en åpen romstruktur. Her er ingen vegger eller stengte dører mellom de forskjellige avdelingene. Lydløst forserer bilene på samlebåndet bare et par meter over flittige ingeniører ved PC-en. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
BLÅTT: Den blå belysningen er ikke tilfeldig - den symboliserer fargen til BMW, og den skal virke beroligende på de som jobber. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
I SMØRØYET: Ingeniør Martin Wagner (26) jobber med beregninger for prosesser i karosseriavdelingen. Han har fordel av å jobbe i tett kontakt med resten av produksjonen. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
LYDLØST: Samlebåndet blir drevet av en lydløs elektromotor. Her er det arbeidsro som teller! (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
STOLT: ¿ Jeg setter stor pris på jobben min her ved BMW Werk Leipzig, sier kommunikasjonssjef Michael Janssen. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
AUTOMASJON: BMWs nyeste fabrikk har 700 roboter som bidrar til 97 prosent automasjon i karosseriavdelingen. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
(Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
RØDE STRØMPER: Lakkrobotene er kledd i trikoter for at de skal være enklere å rengjøre. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
TEATER: BMW Werk Leipzig har en arkitektur som egner seg for teater og konserter - og mye sosialt samvære for de ansatte. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
STORT: BMWs nye fabrikk ruver utenfor Leipzig. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
ÅPENT: BMW Werk Leipzig utmerker seg med en helt åpen romstruktur. Her sitter ingeniører og teknikere i et med produksjonen. Fabrikken er innovativ på alle måter. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)

BMW gir nytt håp i øst Fikk 170 000 søkere til ny fabrikk i Leipzig (undertittel)

  • nettarkiv

BMW Werk Leipzig

Ligger ved messeområdet utenfor Leipzig i delstaten Sachsen.

Ferdig i 2005.

Kostnader: 1,3 milliarder euro.

Dekker et område på to kvadratkilometer.

Kraftforbruk tilsvarende en by med ca. 150 000 innbyggere.

Produksjon: 700 biler pr. dag – 3er sedan, 1er tredørs, 1er coupé og 1er cabrio (fra mars 2008). I juli 2007 rullet bil nummer 250 000 ut fra fabrikken.

Med den nye fabrikken i Leipzig vil BMW gjøre tysk ingeniørkunst enda grundigere. En åpen romstruktur muliggjør en unik kommunikasjon mellom produksjon og administrasjon. Her jobber ingeniører og teknikere ved PC-en samtidig som bilene på samlebåndet glir lydløst gjennom sentralbygningen et par meter over hodene deres. Alle jobber i ett med produksjonen.

Fordi kommunikasjonen kan foregå kontinuerlig, er de ansatte i stand til å jobbe mer rasjonelt enn ved en konvensjonell bilfabrikk. Man unngår store avbrekk og hindringer.

– En god kommunikasjon på tvers av de forskjellige avdelingene er vesentlig og avgjørende når man jobber med komplisert logistikk som en bilfabrikk har. Det er svært viktig at de som jobber her har muligheten til å snakke sammen under hele produksjonsprosessen. Dette er avgjørende for at sluttresultatet, nemlig bilen, skal bli så perfekt som mulig, sier kommunikasjonssjef ved BMW Werk Leipzig, Michael Janssen. Han nevner presisjon mellom karosserideler som et eksempel på hvor viktig det er med kommunikasjon.

– Hvis dørene og panseret på en bil ikke er satt sammen riktig i forhold til resten av karosseriet, er det nødvendig med justeringer. Da er det svært viktig å få rettet opp dette med en gang, og dette er enklere med rask kommunikasjon.





Lavere lønn

Det var også kommunikasjon og en innovativ bygningsstruktur som var avgjørende for BMW-ledelsen i München da de bestemte seg for å bygge en av verdens mest moderne bilfabrikker utenfor Leipzig. Avgjørelsen om å investere 1,3 milliarder euro i det tidligere DDR ble tatt sommeren 2001.

– Våren 2002 var vi i gang med arbeidet, og i mars 2005 sto fabrikken ferdig, sier Michael Janssen, og forteller om en problemfri byggeperiode.

– Vi har faktisk ikke hatt noen problemer underveis. Alt har gått så bra fra starten, at vi nesten ikke kan fatte det. Det har vært morsomt å være med på denne prosessen, sier Janssen.

Et krav BMW-ledelsen satte for å etablere den nye fabrikken i tidligere Øst-Tyskland, var å holde lønnskostnadene på et vesentlig lavere nivå enn ved de andre fabrikkene i det vestlige Tyskland.

– Lønnsnivået i denne delen av landet ligger ca. 25 prosent under det vi betaler ved de andre fabrikkene, som for eksempel i München og i Nürnberg, forteller Janssen.

En annen ting som talte til Leipzigs fordel for å investere i en ny fabrikk her, er den geografiske beliggenheten. Avstanden til BMWs hovedsete i München er relativt kort, og dessuten ligger fabrikken gunstig i forhold til leveringsstruktur til Tyskland og resten av Europa.





Enorm søkermasse

Da det ble kjent at en av Tysklands aller største konsern skulle etablere seg et par mil utenfor Leipzig, vokste optimismen hos befolkningen i delstaten Sachsen. Ledelsen ved BMW forutså en enorm interesse, men ikke at de skulle drukne i søknader.

– Det var helt vilt. Etter at beslutningen var tatt, har vi mottatt over 170 000 søknader. Svært mange av disse er fra folk med relevant og god bakgrunn, sier Janssen. Han er imidlertid ikke overrasket over hvorfor det finnes så mange godt kvalifiserte søkere.

– I denne regionen av Tyskland er det kjent at folk er meget godt kvalifisert. Dette skyldes en veldig sterk industritradisjon med sterk fagkunnskap. I Sachsen er arbeidsledigheten høy, men desto gledeligere er det at det finnes utrolig mange godt utdannete her. Det gjelder både de som er utdannet etter at muren falt, og de som studerte i DDR-tiden, ikke minst på ingeniørsiden, sier Janssen.

Blant de 170 000 søknadene fant ledelsen i BMW nesten alle de 5700 som ble ansatt.

– Over 95 prosent av alle som jobber her, kommer fra det tidligere DDR. Vi har foretatt en systematisk utvelgelse blant kandidatene, og mener at vi har knyttet til oss de beste på sine felt, sier Janssen.





To kvadratkilometer

Det enorme BMW-området på to kvadratkilometer pynter opp ved messeområdet i det som var den heller kjedelige og triste DDR-landsbygda. Her ligger alle de tre vesentlige delene av en bilfabrikk: Karosseribygning, lakkeringsavdeling og en monteringsenhet.

– I slutten av 2009 skal fabrikken utvides med nok en enhet. Da blir den fullstendig med et eget pressverk for stålet vi bruker, sier Janssen, og forteller at det bare i karosseriavdelingen er investert for 100 millioner euro i automasjon og annet teknisk utstyr.

Like spesiell som den innovative åpne romstrukturen som er gjennomgående, er selve arkitekturen – særlig på sentralbygget der hovedinngang og resepsjonen finnes.

– Arkitekten til denne delen av fabrikken er Zaha Hadid. Hun kommer opprinnelig fra Irak, men har bodd 30 år i London. Hun blir regnet som en av verdens fremste bygningsarkitekter, og for dette arbeidet har hun vunnet Tysklands høyeste utmerkelse for arkitektur, sier Janssen.

Siden bygget har åpen himling i fem etasjer, egner det seg godt til en rekke arrangementer.

– Her har vi både hatt konserter og teater for de ansatte. Det er viktig at folk skal trives her, og slike ting øker trivselsfaktoren, sier Janssen. Han uroer seg ikke for bilindustriens utvikling i framtiden.

– Fabrikkstrukturen, anleggene og prosessene er planlagt på en måte som kan håndtere framtidige forandringer uten problemer. Teknologi som er ukjent i dag, kan vi enkelt integrere, sier Michael Janssen.