Her på Sandøy skal fergekaibåsen utvides mot venstre for at fergekaibrua skal kunne flyttes i samme retning. Tilleggskaia til høyre blir bygd om og forlenget, og de rustne stålplatene blir erstattet med et moderne fenderverk. Jobben utføres av BMO Entreprenør. (Bilde: Oskar Einarsson, Statens vegvesen)

BMO Entreprenør bygger om fergekaier

Ingen andre entreprenører meldte sin interesse for denne jobben.

Fire av de fem fergekaiene ligger på øyene Ona, Finnøy, Sandøy og Orten i Sandøy kommune. Den femte ligger på Småge på øya Gossa i Aukra kommune.

Bakgrunnen for ombyggingen er at Torghatten Nord overtar fergedriften etter Fjord 1 fra kommende årsskifte. Samtidig blir en ny og bredere ferge blir satt inn på sambandet mellom øyene. Før det kan skje, må fergekaibruene utvides i fronten.

På Småge og Orten skal det ikke gjøres stort mer. På de tre andre anløpsstedene blir det mer omfattende arbeid fordi tilleggskaiene er i dårlig forfatning, først og fremst på grunn av korrosjon. På Finnøy skal det bygges helt ny tilleggskai. På Ona og Sandøy blir tilleggskaiene bygd om og forlenget, fergekaibruene blir sideforskjøvet og fergekaibåsene utvidet.

I forbindelse med ombyggingen blir det rammet 160 meter stålrørspæler, det blir montert nye stålkonstruksjoner med en samlet vekt på 34 tonn og 20 nye fendere med en samlet vekt på 90 tonn. 300 kbm betong vil gå med, og 200 kbm betongkonstruksjoner blir revet.

Den nye ferga er under bygging i Polen. Den skal hete «Kvaløy» og får plass til 21 personbiler. Alt arbeid som er nødvendig for at den skal kunne anløpe, må fullføres innen 20. desember. Fristen for å gjøre ferdig tilleggskaier og skifte ut fendre går ut et halvt år senere.

Prosjekteringen av ombyggingen av fergekaiene er utført av Statens vegvesen i samarbeid med Aas-Jakobsen.