Blomstrende bilindustri

Knut Rødne

er seniorrådgiver i Toronto

knut.roednentc.no

Som Canadas største industrisektor sysselsetter bilindustrien direkte eller indirekte en av sju canadiere. Historisk sett har denne industrien også vært landets største bidrag til eksportinntekter.

Den canadiske bilindustrien kjennetegnes ved geografisk konsentrasjon av fabrikker. Selve montasjeanleggene og deleproduksjonen er atskilt, men det er etablert et meget tett samarbeid. De største etableringene finner vi i provinsene Ontario og Quebec, som også er svært gode tilretteleggere for industrietableringer. Canada har dessuten rimelige lønns- og produksjonskostnader sammenlignet med storebror i sør

Canada besitter svært høy kompetanse og driver omfattende teknologiutvikling. Det gjelder spesielt innen material- og produksjonsteknologi. Bilfabrikkene i regionen har også fått internasjonal anerkjennelse og oppnådd svært gode resultater i produktivitets- og kvalitetsmålinger.

Senter for fremragende forskning

Begrepet "Center of Excellence" har sin opprinnelse fra opprettelsen av disse tverrfaglige nasjonale kompetansesentrene tilbake i 1989? Hensikten dengang var å tilrettelegge for solid samarbeid mellom universitetene, offentlige myndigheter og industrien.

AUTO21 er et slikt nettverk av senter for fremragende forskning som ble dannet for å adressere de mange temaene som berøres av bilbruk. Hovedmålet er å posisjonere Canada som en internasjonal leder innen bilrelatert forskning og utvikling.

Nettverket samler i dag over 200 canadiske forskere fra 28 universiteter og har inngått partnerskap med over 100 industriselskaper og offentlige institusjoner. Blant disse kan nevnes tunge aktører som General Motors, Ford Motor Company, Magna International, Bombardier, Alcan, Dofasco og DuPont. I startfasen har det offentlige og private næringsliv bidratt med ca. 170 millioner kroner. Dette har ført til forskningsprosjekter innen seks hovedtemaer: helse, sikkerhet og skadeforbygging; sosiale aspekter relatert til fremtidens bil; material- og produksjonsteknologi; motor, drivstoff og utslipp; designprosess samt intelligente systemer og sensorer.

Springbrett til Nord-Amerika

Bilindustrien i Canada, Mexico og USA er integrert, og produkter beveger seg fritt innenfor det nord-amerikanske frihandelsområdet - NAFTA. Det ble produsert i underkant av 18 millioner kjøretøy i regionen i år 2000, og trenden er stigende. Gjennom NAFTA har Canada dermed tilgang til et marked bestående av nesten 400 millioner mennesker, som i gjennomsnitt kjøper 19,7 millioner personbiler i året. 90 prosent av bilproduksjonen i Canada blir eksportert - hovedsakelig til USA.

Muligheter for Norge

Canada viser stor interesse for internasjonalt samarbeid innen forskning og ønsker samtidig utenlandske industribedrifter velkommen. Lokal tilstedeværelse er viktig hvis man ønsker innpass i den nordamerikanske bilindustrien. Raufoss ASA har bygd fabrikk i provinsen Quebec og har vist vei for andre norske underleverandører.

Norge har sterke forskningsmiljøer innen produktutvikling, produksjons- , material- og miljøteknologi og vil kunne nyte godt av samarbeid med tilsvarende institusjoner i regionen.

Norges Eksportråd ønsker å fasilitere en dialog mellom norske og nordamerikanske aktører, og vil invitere nordmenn til bilindustrien i Great Lakes region - Toronto, Detroit og Chicago. Første studietur vil finne sted i juni 2003.