Bli en lovlydig Europaturist.

  • nettarkiv

Norsk sommerferie i all ære, men er målet å få bruke hestekreftene under panseret på den nykjøpte bilen er ikke Sørlandet akkurat det beste reisemålet. I stedet for å køe på E18 vil du nok heller nyte fri fart på Autobahn.

Men når du har pakket bilen full med kone/mann, barn og bagasje, oppdatert GPS-en med de seneste veikartene, fått DVD-spilleren på plass i baksetet og satt solbrillene på nesen er det fortsatt noen viktige ting å tenke på.

Til tross for at Schengen har gjort det enklere å dra på ferietur i Europa er det ikke snakk om at lover og regler for hva du må ha med deg i bilen og hvordan du forventes å opptre i trafikken er blitt harmonisert mellom landene.

Forbrukerteknologi har sett nærmere på hva du må tenke for å unngå bøter som svir i lommeboka.





Første hjelps-kit: Må ikke glemmes hvis du planlegger å kjøre gjennom Tyskland, Estland, Latvia, Litauen, Kroatia og Slovakia.

Brannslokker: Glemmer du den hjemme kan du regne med heftige bøter hvis turen går gjennom Finland, Estland, Latvia, Litauen, Russland, Polen, Ukraina, Moldova, Romania eller Hellas.

Halvlys: Det er obligatorisk dagtid i Sverige, Danmark, Island, Finland, Estland, Latvia, Tsjekkia, Ungarn (bare utenfor tettsteder), Bulgaria, Romania, Slovenia, Kroatia og Italia. I Ukraina og Hellas derimot forbudt å bruke halvlys dagtid. Men turen til Hellas trenger ikke å være ødelagt. Er det ikke mulig å slå av lyset manuelt er det likevel tillatt å kjøre med lysene på i en utenlandskregistrert bil.

Refleksvest: Savner du den og blir kontrollert i Belgia, Slovakia, Østerrike, Kroatia, Montenegro, Italia, Andorra, Spania eller Portugal blir det til å overlevere penger til det lokale trafikkpolitiet.

Varsesltrekant: Må være med overalt, men legg merke til at du må ha to hvis turen går gjennom Spania, Slovenia, Kroatia, Serbia eller Montenegro.

Reservekanne: Er kanskje det vanskeligste punktet. Kjør du på Autobahn og går tom for bensin kommer ”die Polizei” og gir deg bøter. Så i Tyskland skal reservekannen være med. Men om det nye Akropolismuseet i Aten er sluttmålet bør du droppe den underveis. Politiet i Hellas vil nemlig gi deg bøter om har en reservekanne i bilen.

GPS: Er ikke noe stort problem, men i Sveits er det ikke tillatt å bruke GPS som varsler for hastighetskameraer.

Miljømerke: I Tyskland blir det stadig mer utbredt med miljøsoner, Umwelt-zonen, i de store byene. Det betyr at du må ha et merke på frontruten som forteller hvilket utslippsnivå din bil har. Merket heter Feinstaubplakette og kan bestilles på www.umwelt-plakette.de. Et merke med håndskrevet registreringsnummer koster 39,90 euro, mens et med maskinskrevet nummer koster 49,90 euro for nordmenn. For folk fra EU-land er avgiften ti euro billigere. 12 byer, deriblant Berlin, Hannover, Köln, Dortmund og Stuttgart har innført miljøsoner. Ytterligere 33 skal gjøre det. Prøver du deg uten risikerer du 40 euro i bøter.

Motorveimerker. I Østerrike og Sveits liker de også merker i frontruten, men her gjelder de som tillatelse for å kjøre på landenes motorveier. Med tanke på fotball-EM er det ikke helt usannsynlig at noen vil benytte seg av disse veiene i sommer. Tollmerkene (vignette i Sveits eller Autobahnpickerl i Østerrike) kjøper du ved grensen. Men hva du enn gjør – ikke ta sjansen på å la være. I Sveits koster merket 40 sveitserfranc og gjelder i ett år, men bøtene hvis du stoppet er 100 sveitserfranc pluss 40 til for merket. I Østerrike er forskjellen enda større. Der betaler du 7,60 euro for ti dager eller 72,60 euro for ett år. Men uten merke må du betale en avgift på 120 euro til politiet direkte på plassen, i tillegg kan du regne med 400-4000 euro i bøter – og vinke farvel til pengene du hadde tenkt å bruke på en billett til EM-finalen.

Mobiltelefon: Håndfrisett er det som gjelder om du skal på tur i Europa og vil snakke i mobilen samtidig som du kjører. Men vi har funnet to unntak fra regelen. I Belgia er det ikke engang tillatt med håndfrisett under kjøring. Bilen må stå still. Det andre unntaket er Sverige som ikke legger noen begrensninger på mobilbruk i det hele tatt. Så fra Svinesund til Øresund kan du snakke så mye du vil. Om det er spesielt lurt er en annen sak.