Ble forløst i San Jose

San Francisco: En inkubator i Silicon Valley ble løsningen for det norskeide selskapet My1to1 Inc. da det ville ut i verden. Utfordringen for gründeren Per Einar Arnstad var hvordan et lite norsk selskap skal komme i gang i USA uten å brenne av millionbeløp før produktet var etablert. Erfaringer fra Tandberg Data og Agresso kan skremme noen og enhver. Typiske etableringskostnader for en bedrift som sender over en person eller ansetter en amerikaner, blir et par millioner i året. Det tar lang tid å orientere seg, skaffe kontor, advokat, revisor og nettverk.

Arnstad fant svaret i inkubatorselskapet ScanXelerator Corp. Det ble etablert våren 2000 av Jon Rørtveit, tidligere ansvarlig for eksport verden over i prosjektorselskapet Davis, og Helge Krøgenes, tidligere Eksportrådets mann i San Francisco. Sammen har de 20 års erfaring med IT-virksomhet i USA.

Være til stede

– ScanXelerator skal hjelpe høyteknologiselskaper i en tidlig vekstfase når de skal ut på det amerikanske markedet. Vi tilbyr virtuelle kontor, ledelsesressurser og forretningsutvikling, sier Krøgenes.

Rørtveit som bygde opp USA-kontoret til Davis, sier du må være til stede dersom amerikanerne skal ta deg alvorlig. – Du gjør ikke business via Internett, sier han.

Arnstad forstår hva de snakker om. Han bodde to år i USA i perioden 1994-96 mens han jobbet i Boole & Babbage, etter at det amerikanske selskapet kjøpte Sysnet som Arnstad hadde etablert sammen med kolleger fra Dolphin i 1990. Tilbake i Norge startet Arnstad i 1997 selskapet Viewpoint med støtte fra Statens nærings- og distriktsutbyggingsfond (SND). Viewpoint jobber med basisteknologi for filtrering av informasjon fra Internett.

Orkla Media gikk inn med 27 millioner kroner i mars i år. Perfekt timing for en gründer, verdien av internettselskapene falt som steiner et par uker senere. Sammen med Made4Net, et norsk inkubatorselskap, etablerte Viewpoint i mai i år My1to1 Inc. Selskapet som skulle kommersialisere teknologien, ble altså etablert direkte i USA. Med på eiersiden er også SuperOffice, en av pilotbrukerne, og Jan Petter Berntsen.

Avansert filter

My1to1 er et avansert filter for informasjon hentet fra nettet. Programmet søker på nettet i kilder som er definert på forhånd og bearbeider html-filene til strukturerte xml-filer. Filtrene bruker ikke bare søkeord, men skiller også mellom hva slags type innhold kildene har. På den måten blir informasjonen som kommer frem, mye mer relevant for brukeren.

Arnstad ser i først omgang store bedrifters intranettportaler som aktuelle brukere. For eksempel vil en plug-in på intranettportalen til enhver tid holde brukeren orientert om konkurrenter og kunder. Foreløpig er det lagt inn agenter til 1000 kilder. I løpet av tre-fire måneder skal My1to1 dekke 10 000 kilder.

Åtte måneder

Per Einar Arnstad er kanskje et litt spesielt eksempel. Med amerikansk kone og eget hus i Fremont øst for San Jose er han i Silicon Valley en gang i måneden i snitt.

– Grunnen til at jeg tok kontakt med ScanXelerator var betydningen av lokal oppfølging, av det å være tilstede. Eksportrådet kan nok være en døråpner, men vi trengte noen som kunne operere selskapet, sier han.

My1to1 har inngått en åtte måneders avtale. – På et tidspunkt må vi etablere virksomhet her. Til da er ScanXelerator en perfekt partner.

Nettverk

ScanXelerator har i dag oppdrag for de norskeide selskapene Screen Media, SmartFinger, My1to1, MillionHandshakes, Winery Supplier og Freebag. I alle selskapene er Rørtveit eller Krøgenes inne på ledersiden. Slike posisjoner kan ikke ansatte i Norges Eksportråd ha.

Rørtveit og Krøgenes er svært fornøyd med å ha fått plass i International Business Incubator i San Jose. – I motsetning til andre inkubatorer i området, er denne rettet mot utenlandske bedrifter som vil etablere seg her, sier Krøgenes.

San Jose definerer seg som hovedstaden i Silicon Valley, et dalføre med varierende geografisk avgrensning. Noen begrenser Silicon Valley til området fra San Jose til Stanford University i Palo Alto, andre inkluderer også San Francisco. San Jose er imidlertid den eneste byen i det verdensberømte området.

Myndighetene i byen tilbød kontorer og skattelettelser til programvarefirmaer som ville slå seg ned der. Adobe og Netcom kom først. Samtidig ble Software Development Forum etablert, og ti inkubatorer for nye selskaper opprettet. Satsingen har gitt gode resultater. I løpet av ti år er 1500 programvareselskaper kommet til byen.

Høy terskel

San Jose vil også trekke til seg utenlandske selskaper. For fire år siden ble International Business Incubator (IBI) etablert. De jobber for selskaper vil raskt i gang på det amerikanske markedet. IBI hjelper til i åpningsfasen og kan tilby kontorplass i en overgangsperiode. Men terskelen er høy.

– Vi sier nei til omtrent halvparten av bedriftene som søker om å få komme hit. Vi forhindrer at folk kaster bort mange penger, sier Ingrid Rosten, nestleder for IBI.

IBI er en non-profitorganisasjon som San Jose City og San Jose State University står bak. Organisasjonen sitter på et stort nettverk av Silicon Valley-bedrifter, blant andre alle de som har vært innom inkubatoren. Det gjør at de raskt kommer i inngrep med potensielle partnere.

Heistalen

– Du må kunne ”heis-talen” for å slå gjennom. Her snakker alle med alle, men da må du raskt kunne presentere hva du holder på med, sier Ingrid Rosten. Heistalen henspeiler på at du møter folk i heisen og i løpet av et minutt skal kunne fortelle hva du gjør og hvorfor du er interessant.

Rosten har ikke mye til overs for utlendinger som kommer hit på en ukes besøk i ny og ne og håper å gjøre forretninger. – Du må ha noen på bakken her. Utviklingen går så raskt, at det har lite for seg å ikke være representert i området, sier hun.

I øyeblikket er rundt 40 selskaper fra 21 land til stede i inkubatoren, noen av dem støttet av offentlige organisasjoner og andre av selskaper som ScanXelerator.