Bjørvika senketunnel planlegges

  • nyheter_bygg

Aas-Jacobsen AS tildeles prestisjekontrakten til en verdi på ca. 40 millioner kroner.

Sammen med 13 underkonsulenter starter de arbeidet umiddelbart. Byggestart for senketunnelen er satt til første kvartal 2005. Innen den tid skal alle byggeplanarbeidene være fullført.

Ikke før 2010

Trafikken i Bjørvika vil gå rett utenfor operadøra helt frem til 2010. Byggetiden for første etappe er satt til 5,5 år. I løpet av denne etappen skal senketunnelen samt tilkoblinger til eksisterende veinett på begge sider av tunnelen gjøres ferdig.

I tillegg må det foretas en forholdsvis dyr og tidkrevende omlegging av Mosseveien og Østfoldbanen. Dette er kun forberedende arbeider som skal gjøres om igjen når senketunnelen står ferdig.

For å få en fornuftig tidsforskyving og opptrapping av prosjektet, antar prosjektleder Svein Røed hos byggherren Statens Vegvesen at de vil dele arbeidet i tre entrepriser på første etappe, med en rekke mindre entrepriser i tillegg. Noe mindre riverarbeider samt etablering av byggherrerigg gjøres høsten 2004.

Spesiell finansiering

Kostnadene til ny senketunnel og nytt veisystem i Bjørvika-området skal dekkes av Oslo kommune, gjennom salg av riksveigrunn, statlige bevilgninger over statsbudsjettet samt ved brukerbetaling.

Oslo kommune har frist til 1. april 2004 med å foreslå hvordan brukerfinansieringen skal være. Vegvesenet har sikret finansieringen ved å få garanti på at de kan videreføre dagens bomring også etter 2007 da den egentlig skal fjernes.

Og prislappen?

- Vi jobber med nye kostnadstall, og så langt ser det ut til at prisen vil ligge mellom 3,5 og 4 milliarder for første etappe, sier Svein Røed.

Økningen fra 2,8 milliarder i 2001 til 4 milliarder skyldes delvis kalkulert prisøkning og delvis endring av prosjektet.

For at cruiseskip skal kunne legge til skal blant annet senketunnelen ligge inntil seks meter dypere enn opprinnelig planlagt ved Havnelageret. Selve senketunnelen utgjør halvparten av kostnadene i denne etappen.