Anlegg av denne vegen inngår i oppdraget som er ute på anbud. Bjølstadtunnelen skal gå gjennom høyden i bakgrunnen. (Ill.: ViaNova)

Bjølstadtunnelen er utlyst på nytt

80 meter av tunnelen skal gå i betongkulvert, resten blir sprengt. Arbeidet i dagen omfatter 650 meter ny riksveg, 1 000 meter ny lokalveg og utbedring av til sammen 1 300 meter eksisterende lokalveger.

Tunnelen og vegene inngår i den nye forbindelsen som skal avlaste den gamle Kråkerøybrua. Inntil videre er dette den eneste kjørbare forbindelsen over Vesterelva som skiller Fredrikstad sentrum fra Kråkerøy. Det er en to-felts klaffebru med en ÅDT på hele 18 500. Kapasiteten er sprengt, og trafikken vil øke ytterligere når utbyggingen på det gamle verftsområdet på Kråkerøy fortsetter.

I april i fjor ble både Bjølstadforbindelsen og ny klaffebru over Vesterelva sendt ut på anbud. Prisene som kom inn lå så høyt at prosjektet ikke kunne gjennomføres innenfor den vedtatte kostnadsrammen. Konkurransen ble derfor avlyst.

Nå har Stortinget hevet rammen til 677 millioner kroner. Bompengesatsene er også hevet fra 15 til 20 kroner for små biler og fra 30 til 40 kroner for store biler.

Vegvesenet håper også å få redusert utgiftene til brubyggingen. I fjor ble jobben lyst ut som et såkalt DBO-prosjekt, det vil si at entreprenøren som fikk kontrakten skulle få ansvar for både detaljprosjektering, bygging og drift av brua i 15 år. Dette opplegget har Vegvesenet nå gått bort fra. Detaljprosjekteringen ble sendt ut på eget anbud allerede i fjor høst. Den jobben gikk til Aas-Jakobsen. Brubyggingen blir delt i tre entrepriser, en gjelder fundamentering, en gjelder brubygging over vannet og en gjelder elektro. Den to første lyses ut i september, den siste går ut senere. Erfaringer fra Pirbrua i Trondheim tyder på at det er mye penger å spare på å dele opp et bruprosjekt på denne måten.

Den nye forbindelsen over Vesterelva med tilhørende veg- og tunnelsystem skal være ferdig i juni 2010.