- STEMMER IKKE: Truls Gullowsen i Greenpeace slakter miljøregnskapet til miljøvernministeren når det kommer til biodrivstoff. (Bilde: Mona Sprenger)

Biodrivstoff et rådyrt klimatiltak

  • Kraft

Leder for Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, reagerer på regnestykkene Miljøverndepartementet opererer med i forbindelse med påbudet om å blande biodrivstoff i bensin og diesel.

– Erik Solheim sier at det er lagt til grunn en forbedring av utslippene på henholdsvis 90 prosent og 72,5 prosent for etanol og biodiesel. Det er helt vilt optimistiske anslag uten særlig rot i virkeligheten, i hvert fall om det ikke stilles krav om bruk av så klimavennlig biodrivstoff. Slike krav har ennå ikke blitt stilt, sier Gulowsen.

– Finnes viktigere klimatiltak

Han mener at er mer realistisk å anslå om lag 20 prosent forbedring i forhold til fossilt drivstoff.

– Da vil den reelle tiltakskostnaden per tonn CO2 øke fra de anslåtte 1200 til 6000 kroner per tonn CO2. Klimagevinsten kan også bli langt lavere. Det finnes en rekke klimatiltak, også i transportsektoren i Norge, som er langt billigere og viktigere enn dette.

Les også:

Greenpeace får støtte i at dette blir et svært dyrt klimatiltak fra Erling Aune og Lars Løken Granlund.

De har skrevet en masteroppgave i økonomi ved Universitetet for Miljø- og biovitenskap på Ås.

Temaet var bruk av biodrivstoff for å redusere klimautslippene fra transport.

Svært dyrt

– Våre anslag viser at den samfunnsøkonomiske kostnaden ved påbudet om å blande biodrivstoff i bensin er rundt 4000 kroner pr. tonn redusert utslipp. Samtidig vet vi at det er mulig å kjøpe utslippskvoter for rundt 200 kroner pr. tonn, sier Aune til Aftenposten.

Han mener også at påbudet om å blande inn biodrivstoff i bensin og diesel er svært dyrt sammenlignet med andre tiltak for å redusere utslippene av klimagasser.

Les også: Solheim nøler med biodrivstoff

– Utsett biodrivstoffsatsingen

Greenpeace etterlyser absolutt krav til hver liter bioetanol eller biodiesel som oljeselskapene skal blande inn i bensin og diesel som følge av det nye omsetningspåbudet.

– Dette er eneste måte Miljøverndepartementet kan være sikre på at det er sammenheng mellom det de sier og det som faktisk vil skje. Kravet må komme i tillegg til annen bærekraftsertifisering. Det er ingen grunn til å tro at klimavennlig biodrivstoff vil komme av seg selv. Dette har hittil ikke skjedd, sier Gulowsen, som mener at det andre alternativet er å sende hele forslaget i retur.

– Når disse problemene kommer på toppen av uheldige konsekvenser for matproduksjon og biologisk mangfold, er det mye som taler for å utsette hele biodrivstoffsatsingen til bedre råvarer er etablert.

Greenpeace mener at det ville være bedre å satse på opprusting av kollektivtilbudet eller subsidiering av plugg-inn hybridkjøretøyer framfor biodrivstoff.

Les mer om biodrivstoff: Krever mer miljøvennlig biodrivstoff

- Regnskogen vil forsvinne