Oljen fra Copaifera langsdorfi kan enkelt brukes som biodrivstoff i dieselmotorer. Nå skal treet dyrkes også i Australia for å bruke oljen til miljøvennlig drivstoff.
Dieselpumpe. Stadig flere bilister bruker dem, og dermed er det mer innbringende for staten å sette opp avgiftene.

Biodiesel rett fra treet

  • Kraft

Når treet er rundt 15 år kan det tappes på lik linje med gummitrær.

Rundt 40 liter olje i året er det mulig å tappe få ut.

Down under

Dette har australske bønder tatt konsekvensen av og begynt å plante trær i North Queensland-regionen.

Det er de høye oljeprisene som har medført at bøndene går til dette skrittet.

Rett på tanken

Totalt er det planlagt å plante rundt 20 000 trær, som vil gi 800 000 liter dieselolje årlig. Et tre lever i rundt 100 år.

Det er bare å tappe dieselen fra treet, filtrere den og helle den på tanken.



Ikke for kalde strøk

Treet, Copaifera langsdorfi, går også under betegnelsen diesel-treet og parafintreet (kerosene tree). Dieseltreet vokser dessverre kun i fuktige tropiske strøk, og er ikke egnet for norske forhold.

Mer enn fra mais

Men der de vokser er de langt mer effektive som biodrivstoffprodusenter enn andre plantevekster.

Mens mais gir rundt 425 liter etanol per mål dyrket mark, gir dieseltreet rundt 1000 liter på samme areal.

Parfyme og diesel

Treet har vært kjent i lang tid, mens saften, eller væsken har i liten grad vært brukt til drivstoff, men som bestanddeler i parfyme og malingsindustrien.

Hydrokarbonene i oljen er terpener, polymerer som i dette tilfelle danner iosoprene, et hydrokarbonmolekyl med fem karbonatomer.

Ved høy temperatur er det mulig å omdanne terpenene til metanol.

Raffinering unødvendig

Oljen som tappes har god nok kvalitet til å brukes som drivstoff direkte på landbruksmaskiner.

Spørsmålet blir er om treplanting heretter blir en av de store aktivitetene i oljeselskapene.

Det gir dobbelt effekt, ved å fange CO 2 i atmosfæren og biodrivstoff direkte uten at treet behøver å felles.

Les mer om treet her.