MILJØDIESEL: Flere av Oslo Sporveiers busser skal over på biodiesel. - Det rare er at drivstoffkundene er langt mer miljøbevisste enn myndighetene, sier Terje Johansen i Habiol. (Bilde: Oslo Sporveier)

Biobusser får internasjonal oppmerksomhet

  • Klima

Oslo kommune skal ha 80 busser på prøvedrift med metangass i september i år.

Miljøvennlig

Gassen skal komme fra alt fra matrester til kloakkslam bearbeidet ved anleggene på Klemetsrud og Bekkelaget, og vil redusere CO2-utslippene per buss fra 62 til 18 tonn i året.

Metangassen er også en del billigere enn vanlig drivstoff, altså senkes driftskostnadene for bussene.

Les også: Kjører buss på søppel

Oppdaget

Prosjektet har nå blitt oppdaget av en del utenlandske medier, med britiske The Guardian i spissen.

Under tittelen "Flush hour: Oslo to run buses powered by biomethane from human sewage" beskriver avisen biogassen som "gratis, vennlig og ikke-fossilt", og gjengir prosjektet i detalj.

– Oslo by har store visjoner for Oslo som en grønn hovedstad, og sikter på å være en av de mest miljømessig bærekraftige hovedstedene i verden. Å bruke biometan gir mening, sier prosjektleder Ole Jakob Johansen til avisen.

Om prøveprosjektet går etter planen, håper man å ha alle hovedstadens 400 busser kjørende på metangass etter hvert.

Innsikt: Fornybar bussdrift

Ikke alene

Og etter at Guardian skrev om Oslobussenes fremtid, har også flere andre nettsteder snappet opp saken, blant annet de svært populære teknobloggene Engadget og Wired.

Gassdreven kollektivtransport er imidlertid ikke nytt i Norge, blant annet kjører bergensselskapet Tide over 80 busser på en naturgassblanding kalt hytan.

Dette er imidlertid et fossilt materiale, og har dermed ikke like god klimaeffekt som biogass.

Også Fredrikstad har bybusser drevet på gass.

Les også: Spriter opp bergensbussene

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.