SIKKER: Lille Opel Corsa fikk full pott under testingen hos EuroNCAP utenfor Brussel. Bilen fikk også høy karakter når det gjelder barnesikring, og gir på grunn av frontformen svært små skader på fotgjengere ved sammenstøt. (Bilde: EuroNCAP)

Biltest: Sikre nykommere

  • Motor

Styreformannen i den nøytrale organisasjonen EuroNCAP, den svenske bilsikkerhets-professoren Claes Tingvall, sier at Fords S-Max er den MPV’en (Multi Purpose Vehicle, eller van) som har fått flest sikkerhetspoeng til nå.

Sikre Corsa

Han sier seg svært godt fornøyd med at Ford og Opel nå lager de sikreste nye bilene på markedet. Men han legger til at S-Max burde ha klart mer enn ganske skuffende to stjerner (av fem mulige) på området fotgjengerbeskyttelse.

Her fikk faktisk Corsa tre, og Tingvall er imponert over den lille Opelen:

- Corsa er virkelig blitt en høy-ytelsesbil i miniklassen, og dette er godt gjort av konstruktørene hos Opel. De har jo ikke all verden av kompresjonsstrekning å fange opp kollisjonskreftene i, sier han.

Seat skuffer

Ellers er styreformannen ytterst skuffet over Seat, som i de nye modellene helt enkelt har fjernet beltealarmen. Nå blir ikke fører og passasjerer lenger minnet om at de må ta på beltene.

Dette er etter Tingvalls mening forkastelig, fordi all forskning viser at beltene er det aller viktigste trygghetsmomentet i en bil, tett fulgt av kollisjonsputene.

EuroNCAP betyr The European New Car Assessment Programme, som er en videreutvikling av det amerikanske pionerprogrammet som startet for en mannsalder siden.