SAMFERDSEL

Bilteknisk pioner

Stein Bekkevold
17. aug. 2005 - 10:42

Bilen var egentlig stor nok fra før, men er litt større enn tidligere modeller i alle retninger.

En rekke av forbedringene interessante: Bedre nattsyn, bedre bremseegenskaper, sikrere seter, trafikknærhetskontroll, smartere motorer med lavere forbruk/utslipp, enda stivere karosseri, COMAND styrepult.

Nattsynet er infrarødbasert, to IR lyskastere ved siden av de ordinære i fronten belyser veien foran over 200 meter.

IR-lyset gjengis på en TV-skjerm på dashbordet. Du ser objekter i veien 41 meter tidligere med IR, i forhold til normalt blålys. Det siste er lyset fra nedblendbare utladningslamper (bixenon).

Fordelen med IR blir enda tydeligere sammenlignet med vanlige halogenlamper.

Bedre bremser oppnås ved et system som DaimlerChrysler kaller Brake Assist Plus. Her registreres trafikken foran med en miniradar (dopplertype) i nesa på bilen.

Radaren ser om bilen foran kommer nærmere. Når minste sikkerhetsavstand er nådd bremser radarsystemet bilen, mye raskere og sikrere enn du selv klarer. Når ny økt avstand er oppnådd kobles bremsene av. Det hele skjer mykt og sikkert.

Systemet kan suppleres med noe DB kaller PRE-SAFE. Datamaskinene ser her hvor fort bilen foran nærmer seg i forhold til egen bils bremseevne.

Om sammenstøt ikke kan unngås strammes beltene og setene forberedes på sammenstøt. Der blåses luft inn i spesielle puter i seterygg og sittepute slik at du nærmest omfavnes av stramme puter. Faren for å gli ut av setet selv ved et kraftig sammenstøt er sterkt redusert.

Systemet er typisk nyttig på Autobahn når du selv kommer dundrende i 200 pluss og en liten tass svinger ut foran deg for å kjøre forbi de tjue trailerne som ligger og peser i kø opp den enorme bakken i Nordrhein-Westfalen.

Nærhetsradaren på 24 GHz har bare ca 30 meters rekkevidde. Derfor har DB-ingeniørene montert en ekstraradar på 77 GHz, med rekkevidde 200 meter.

Dobbeltsystemet kalles Distronic PLUS og gjør at bilen nå vet hva som er foran den på opptil 200 meters avstand. All informasjon behandles i bilens CPU.

Der sammenholdes radardata med andre relevante data, omtrent som overvåkingen i et avansert fly.

Det er slett ikke usannsynlig at mange av disse teknikkene etter hvert finner veien til rimeligere modeller, kanskje først i DB-stallen, senere også i andre europeiske og amerikanske biler.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.