Bilstoff Aktuelt

  • nettarkiv

Galskap på fire hjul

Det er mange oppskrifter på hvordan man skal kunne få en bil til å gå bedre, eller raskere om du vil. Caterham har hatt oppskriften i alle år, og gjennomført den. Det hele dreier seg om vekt og ytelse. Mange ”rånere” fyller først bilene sine propp fulle av stereo, med tilhørende basskasser, så trimmer de bilen til døde for å få den til å gå.

Hvorfor ikke investere i en Caterham R500 i stedet? Den er bestykket med en liten 2-liter underpanseret, og er således som en normal bil å regne. Forskjellen fra en normal bil er at denne går heftigere enn de fleste motorsykler. 0-100 km/t går unna på 2,88 sekunder, for med en vekt på bare 506 kg, så er kraft/vekt forholdet på svimlende 520 hk per tonn.

Det er Ford som har levert motoren, en ordinær Duratec som deretter er spritet opp en smule i forhold til originalt.





Bilder av Caterham R500 er lagt over på server













Fra Volvo til Volvo

I Sverige kjører de kjent prediken. Fra Volvo er du kommet, til Volvo skal du bli. I dette tilfellet dreier det seg om resirkulering og gjenbruk. Etter som EU krever at alle nye biler skal være minimum 85% resirkulerbare, eller kunne stå for gjenbruk på annen måte, så har ikke bilprodusentene noe valg. Volvo hevder å gå et steg lenger, og forteller at de allerede i 1982 begynte å se på andre energikilder enn olje. Fra 1. januar har de gått over til å kun bruke hydropower, og forteller at dette er første steg på veien til en klimanøytral produksjonslinje. De vurderer også biogass og vindkraft som fremtidige energikilder. Stoff og skinn som benyttes i interiøret er såkalt øko-tex, som ikke er behandlet med noe som vitner om miljøfiendtlig. Volvo har også innført et byttesystem for slitedeler, og mye av dette benyttes for å bygge nytt, og det gis samme garanti som fabrikknytt.

Ønsker du å vite mer om miljøtiltak ved bilproduksjon, så finner du det på www.volvocars.com/epi.









Bilde av Volvo i deler er lagt over på server.













Nok en SUV

Samtidig som alle tenker miljøbiler, så produserer bransjen flere og flere SUV’er. Aldri før er det blitt lansert flere nye SUV-modeller enn det blir gjort i løpet av 2008. Det kan ramses opp VW Tiguan, Ford Kuga, Volvo XC60, BMW X6, Renault Koleos, og nå annonseres også Audi Q5. Den kommer nå på markedet to år etter at de lanserte statusbilen Q7. Det var bilen som gikk opp som en bjørn, og ned som en skinnfell. Etter at de få som bare måtte ha den fikk sitt, så ble det bråstopp i salget. Det vil antagelig ikke skje med Q5, som henvender seg til en helt annen del av markedet. Dette er en bil, om ikke for hvermansen, så annenhvermansen.

Bilen vil få implementert alt av kjent teknikk fra Audi, med LED-lys, MMI-system, Quattro selvfølgelig, og kan fåes i en ennå mer sporty S-line. De mest interessante motoralternativene er dieselene, som strekker seg fra en 2,0TDI til en 3,0 TDI. Førstnevnt eyter 170 hk, mens sistnevnte leverer 240. Det er ingen premie for å gjette hvem som kommer til å selge mest.





Tre bilder av Audi Q5 er lagt over på serveren.













Avansert sladring

Gentex er et firma som lager Petter-Smart løsninger til bil. Nå er de i ferd med å implementere masse forskjellige funksjoner inn i de såkalte sladrespeilene. I fremtiden vil disse inneholde både regnsensorer, GPS-systemer, telefoner, lufttrykkindikatorer og forskjellige kollisjonsvarslinger. Allerede finnes det speil på markedet med LCD-panel som lyser opp som et display fra baksiden av speilet. Gentex jobber også med automatisk blendbare vinduer til bil, noe som vil hjelpe i forhold til spart energibruk, og spart miljø.





Bilde av Gentex speil er lagt over til serveren.





Sving på baken

Det har vært stille rundt Renault i Norge de senere årene. Nå er det ny giv i leieren, og nye biler skal ut og fram. Først ut var nye Laguna, som kom tidligere i år. Nå har Renault annonsert at det kommer en GT-versjon av denne, som til og med skal blir firehjulsstyrt. Dette har vi kjørt før, blant annet på en modell av Honda Prelude, som fantes for noen år siden. Det merkelig er at ingen andre har adoptert løsningen, for det fungerte faktisk utrolig godt. Laguna GT kommer på markedet senere i år, og vil peke seg ut med en liten hekkspoiler og noen finner nede på frontfangeren.





Bilde av Renault Laguna GT er lagt over på bildeserveren.