(Bilde: orv)

Billigere og bedre trafikk

IBM henviser til resultatene med den såkalte trengselskatten i Stockholm når de peker på behovet for nytenking rundt bruk av all informasjonen vi samler inn og lagrer fra ulike felt i samfunnet.

Hele det nye tenkesettet inngår i det IBM kaller Smart Planet og som de nå markedsfører som det nye store paradigmeskiftet.

Vellykket forsøk

Da Stockholm gjorde et forsøk med en bomring rundt byen i 2006 fikk de bedre resultater enn de hadde forestilt seg.

De innførte en avgift på biler som kjørte inn i byen.

Så å si over natten sank trafikken med mer enn 20 prosent, eller rundt 100 000 kjøretøyer.

Lettere å komme frem

Resultatet var at fremkommeligheten ble veldig mye bedre, ikke minst for kollektivtransporten.

De opplevde at de måtte vente på holdeplassen for ikke å komme for tidlig i ruta. Man fant ut at mindre enn 50 prosent av de ”manglende” billistene tok kollektivtransport.

Og selv om det ble forsket på dette vet man ikke helt hvordan folk inntrettet seg.

— Alle kom dit de skulle til riktig tid og dette viser oss at dynamikken i trafikken er mye større enn vi tenker på. Når vi ser hvor mye som ble oppnådd i Stockholm, hvor vi har levert IT-utstyret sammen med norske Q-free, spør vi oss hvor mye mer vi kan oppnå hvis vi kan bruke langt flere datakilder til å optimalisere trafikken. Poenget er å minske belastningen på miljøet, bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten for alle i byen, sier IBMs evangelist for grønn IT, Anders Nohre-Wallden om selskapets nye Smart Traffic-initiativ.



Slutt og tenk i silo

Senior forretningsutvikler Gunnar Johansson i IBM mener det er på tide at vi slutter å lagre viktig informasjon i siloer uten å utnytte den på tvers.

— Det er langt mer informasjon om trafikk og hvordan bilistene beveger seg tilgjengelig enn bare fra bomstasjoner. De aller fleste bilister har mobiltelefoner som kan posisjoneres og det står et stort antall kameraer og andre sensorer langs veiene. Samlet vi inn all denne informasjonen og behandlet den riktig for å styre trafikken, f. eks. gjennom trafikklys kan vi få uttellinger langt raskere og mye billigere enn å løse problemet gjennom asfalt, sier han.

Utnytte

Ifølge Johansson handler det egentlig bare om å utnytte den eksisterende infrastrukturen bedre, til alles beste.

Han mener man har mye å lære av industrien når det gjelder bruk av tilgjengelige data til å optimalisere prosesser.

– Ikke minst kan vi utnytte slik aggregert informasjon til å informere bilistene. Tenk om folk kunne fått advarsel om lange køer i sanntid og informasjon om at de kan parkere gratis på nærmeste togstasjon og ta toget i stedet? De svenske politikerne er veldig begeistret for alle de nye mulighetene til å bruke IT for å forbedre trafikken. Det er vel ingen by i verden som har kart å løse slike problemer ved å bygge seg ut av dem med nye veier, sier Johansson.