Slik vil Smaalenene bru se ut hvis det blir brukt betongkasse i overbygningen. Etter anbudsåpningen 26. februar er det sannsynlig. Stålalternativet har mye lettere overbygning og bare halvparten så mange bærekabler. (Ill.: Johs Holt) (Bilde: arnemy)

Billfinger Berger leder kampen om Smaalenene bru

Tre entreprenører meldte sin interesse. Siste anbyder er Askim Entreprenør, som er sjanseløs med 229 millioner. Det laveste anbudet ligger veldig nært Vegvesenets kostnadsoverslag.

Vegvesenet ba om pris på to alternativer. Det ene har kjørebane i betong som bæres av en stålkasse, det andre har en betongkasse i overbygningen. Bare Bilfinger Berger ga anbud på begge. Den laveste prisen ble gitt på betongalternativet. Prisen for det andre er 190,7 millioner. Skanska ga pris på betongkasse, Askim Entreprenør på stålkasse.

Smaalenene bru er en fire-felts skråstagbru som skal føre E 18 over Glomma om vel to år. På brustedet går kommunegrensen mellom Askim og Spydeberg midt i elva.

Brua får en lengde på 286 meter fordelt på tre spenn. Hovedspennet blir 142 meter langt. På den andre siden av tårnet blir det et 99 meter langt sidespenn. Det siste spennet, som ikke er opphengt, blir 45 meter langt.