TEKNOLOGI TIL PYNT: Fortsatt er det de gule stemplingsautomatene som gjelder. Selv om det nye billettsystemet har vært installert lenge, står det bare til pynt. (Bilde: Mona Strande)

Billettsystem fortsatt i det blå

  • Motor

Billettsystemet, som skal være felles for NSB, Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier, har blitt utsatt gang på gang.

Fortsatt trengs flere justeringer og tilpasninger på den tekniske siden.

Viktig baksystem

- Så lenge det ikke er godt nok for kundene så lanserer vi ikke, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby, NSB.

Han forteller at et lukket testmiljø for tiden gjennomfører en intern test, for å sørge for at systemet henger sammen i hele Oslo. Det er det felles baksystemet som testes. Dette må være på plass før det blir snakk om å gå ut med noen nærmere lanseringsdato.

- Jeg har tidligere blitt sitert på at vi skal være ferdige til 2010, og det er vi fortsatt godt innenfor, sier Lundeby.

Elever som piloter

Stor-Oslo Lokaltrafikk deler i disse dager ut Flexus-kort til 10.700 elever fra videregående skoler i Oslo og Akershus. Elevene skal bruke de elektroniske billettene når de tar bussen til og fra skolen.

- Når elevene bruker kortene, registrerer vi informasjon om hvordan systemet håndterer bruken. Spesielt spennende blir det å se hvordan det takler et stort antall brukere, og hvor raskt systemet er i praksis, sier informasjonssjef Gry Isberg Haaheim, Stor-Oslo Lokaltrafikk.

Usikker oppstart

Verken Haaheim eller Lundeby vil si noe om når samtlige kollektivtrafikkbrukere får ta i bruk det nye billettsystemet. Haaheim sier deres pilotfase er oppstarten, og at de ser god progresjon mot den endelige løsningen. Lundeby på sin side sier det fortsatt er et godt stykke igjen.

- Forsinker det prosessen ytterligere at dere har tre ulike systemleverandører?

- Ulike leverandører har ikke påvirket tidsplanen. Vi har tre ulike prisstrukturer, så vi måtte uansett ha fått på plass et felles baksystem som takler alle tre, sier Lundeby.