BILDELFIN: Alcoa på Lista er allerede attraktive for bilprodusentene. Nå vil bransjen finne flere. Foto: Alcoa

Bill. mrk. bildeler

Sammen med Norges Eksportråd, SND og Sintef leter de 13 medlemmene i Norpart, bransjeorganisasjonen for norsk bildelindustri, etter nye medlemmer.

Selv om Norpart utgjør hovedtyngden i norsk bildelindustri, forsøker de å finne åtte nye bedrifter til et Sintef-basert utvikllingskonsept.

For ti år siden leverte de fleste direkte til bilprodusentene. Nå ønsker produsentene å benytte større systemleverandører. Mange produsenter av bilkomponenter blir dermed underleverandører til underleverandører.

Norsk bildelindustri sysselsetter nær 4000 ansatte og omsatte i fjor for 4,5 milliarder kroner.

- Flertallet av norske produsenter leverer fortsatt direkte, men presset merkes for å komme inn under en større systemleverandør, sier Knut Solem.

Han representerer Norpart hos Teknologibedriftenes Landsforening. - Vi leter etter bedrifter som kan være med i et prosjekt for å bli kvalifisert som leverandør til verdikjenden bil. Det er et langt sprang for mange norske industribedrifter.

Solem vil få med flere ledd i verdikjeden, og dermed styrke norsk industri.

- Vi vil få underleverandørene til norsk bildelindustri med i denne kjeden. Det er flere bedrifter her som har potensial til å bli mer internasjonale, sier Solem. Han ser også etter bedrifter som hittil ikke har hatt leveranser til bilindustrien, verken direkte til produsentene eller til kompentleverandører.

Det er ikke utelukkende for å skape ytterligere vekst prosjektet blir dratt i gang. - Bedriftene har diskutert utflytting, noe som reduserer verdiskapingen. Dette prosjektet vil bidra til å demme opp for det. Om vi er heldige, kan det også bidra til å øke verdiskapningen.

Nettverk

Fra Norges Eksportråds kontor i Düsseldorf forteller Knut Nesse at målet også er å skape et nettverk for bedrifter uten kontakter inn mot bilindustrien.

- Representanter for BMW forteller at de er interessert i å treffe alle typer innovative norske bedrifter. Bilindustrien er så kompleks i dag, at vi i Eksportrådet ikke kan klare å velge norske bedrifter på vegne av BMW.

I august ble det holdt et seminar for interesserte norske bedrifter. Der møtte et tredvetall forskjellige firmaer.

- Samtlige av disse har vi intervjuet etterpå. Det er hva disse ønsker som vil danne grunnlaget for nettverkets arbeid, sier Nesse.