GIR BILISTENE REGNINGEN: Sekretariatsleder for Oslopakke 3, Henrik Berg, samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr og vegdirektør Terje Moe Gustavsen (fra venstre) la tidligere i dag frem forslag til handlingsprogram for Oslopakke 3 for perioden 2010-2013. Bomringen i Oslo skal finansiere over halvparten. (Bilde: Truls Tunmo)

Bilistene finansierer over halve Oslopakken

Styringsgruppen for Oslopakke 3 la i dag frem forslaget til handlingsprogram for perioden 2010 – 2013. En sterk kollektivprofil dominerer handlingsprogrammet – 46 prosent av pakken skal gå til kollektivtiltak. Omkring en tredjedel av bompengene på til sammen 7,8 milliarder kroner øremerkes selskapet Ruter.





Fremkommelighet

Per i dag har handlingsprogrammet 11,8 milliarder kroner til disposisjon for fireårsperioden. Det resterende beløpet, ca 2,9 milliarder kroner, vil bli statlig finansiert.

– Det som vil skje i denne perioden vil få betydelige positive ringvirkninger for alle typer fremkommelighet, og også for miljø og sikkerhet. Vi føler at dette handlingsprogrammet er godt og balansert, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.





Infrastruktur

I fireårsperioden skal 4,3 milliarder kroner brukes til utbygging av infrastruktur for T-bane, trikk og buss, blant annet Kolsåsbanen som får 15 nye vogner. I tillegg kommer den statlige innsatsen for utbygging og fornyelse av jernbanenettet i regionen – planlagt til 6,2 milliarder kroner, og NSBs investeringer i nytt togmateriell.





Nye veiprosjekter

Sekretariatsleder for Oslopakke 3, Henrik Berg, sier at innefor budsjettet skal tunnel- og veisystemet i Bjørvika og Ring 3 Ulvensplitten-Sinsen gjøres ferdig.

– Det vil i perioden også bli oppstart av de store veiprosjektene E18 Vestkorridoren, E16 Sandvika-Wøyen og riksvei 22 Lillestrøm-Fetsund. Samlet skal det investeres 5,5 milliarder kroner i store veiprosjekter. I tillegg prioriteres planleggingen av E6 Manglerudtunnel. Målet er oppstart i 2015, sier Berg.





– Ikke rettferdig

Samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr, er sterkt kritisk til at bomringen skal finansiere godt over halvparten av de totale kostnadene til Oslopakke 3.

– Det er ikke rettferdig, men jeg må forholde meg til gjeldende vedtak. Med bomringen stående vil det imidlertid ikke ble noe av å innføre rushtidsavgift i Oslo. Og om fire år håper jeg at bomringen avvikles, for da kommer Frp i regjering, sier Kallmyr.