INDUSTRI

– Bilindustrien må tenke nytt

Camilla Aadland
26. mai 2009 - 07:04
Vis mer

Etter 20 år som bildesigner, først i Renault og så i GM, hadde franske Anne Asensio fått nok.

Dermed endte hun i Dassult Systemes, som lager programmer for 3D og PLM (product lifecycle management, eller på norsk: produktlevetidshåndtering).

– Det var kanskje ikke et innlysende sted å begynne for en designer, men med fokus på produkter og livssyklus både i måten produktet lages og måten det oppleves på, er det viktig med design, sier Asensio til Teknisk Ukeblad.



I møte med Bård Eker

Vi møter henne passende nok på designhotellet Grims Grenka i Oslo. Asensio er på en liten turné for å snakke om sin nye jobb, og skal møte en annen designer, Bård Eker, samme dag.

– Han har gjort så mye med våre løsninger. Jeg vil se hva han gjør med systemene våre og hvordan han bruker dem. Kanskje kan jeg få noen tips, og kanskje kan jeg gi noen tips, sier Asensio om møtet med mannen som designer både en bil som Koenigsegg og båter for Hydrolift.

Asensio er opptatt av at 3D-løsninger kan gi en ny hverdag både for designere og produsenter fordi alt kan prøves ut virtuelt før man lager dyre prototyper.

– Vi ender opp med interessante produkter vi ikke ville funnet hvis ikke vi prøvde i 3D, sier Asensio.



– Må se alt i sammenheng

Hun mener tidene som er nå, med både klimakrise og finanskrise, gir grunn til å tenke nytt.

– Bærekraft blir stadig mer viktig, og alt vi lager bør ha en grunn til å eksistere, sier Asensio.

– Hvordan ser du på bilindustriens forhold til bærekraft?

– Bærekraft er noe helt annet for bilindustrien. Den har liten frihet til å omgjøre forretningsmodellen fordi produksjonen gjøres i store fabrikker som det er vanskelig å gjøre store endringer på. Bilindustrien snakker om bærekraft på små områder, og kan for eksempel skifte ut ett materiale eller jobbe for å få ned utslipp fra motoren, men jeg tror det trengs en helt ny måte å tenke på, der alt sees i sammenheng. Og her mener jeg virtuell simulering kan være en løsning.

Asensio trekker frem eksempler der hele byer og deres transportsystemer kan visualiseres, slik at nye biler kan sees i sammenheng med resten av trafikken.



Mener Hummer gir trygghet

Hennes tidligere arbeidsgiver, GM, er en av bilprodusentene som sliter mest.

– Hva tenker du om GMs situasjon?

– Vi er ved slutten av den måten å tenke på når det gjelder det modne bilmarkedet. De har tidligere sett kunder som markedssegmenter og lager biler uten å vite at det virkelig finnes kunder i enden. Den måten å lage biler på kan fremdeles fungere for utviklingsland, som i dag ikke har noen stor bilpark. Men i vestlige land ønsker folk individuelle valg basert på bærekraft.

Designeren viser til at på 50-tallet var bilen det mest sofistikerte teknologiske produktet man kunne kjøpe, mens i dag inneholder en mobiltelefon like mye teknologi som en bil.

– Selv har du designet Hummer H3T, en bil som ikke akkurat er miljøvennlig. Hva tenker du om det i dag?

– En Hummer passer ikke her. Men i en by som Detroit ville du elsket å kjøre en H3T. Det var faktisk unge kvinner som utgjorde hovedgruppen av kjøpere. GM ville ha den maskuline looken, men folk kjøpte bilen av en grunn: For å føle seg trygg når de kjørte rundt i byen. På veien i USA er du omgitt av svære biler, og for å føle seg trygg kjøper man stor bil selv. Jeg ville aldri kjøpt Hummer til min 18 år gamle sønn som nettopp har tatt lappen i Frankrike. Men hvis vi hadde bodd i USA, ville den første bilen jeg kjøpte til ham som 16-åring vært en Hummer. Som mor vil jeg gi ham det tryggeste.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.