HVERDAGSLIG: Bilindustrien setter fullt trykk på kommersialisering av hydrogenbiler. GM samarbeider med IKEA i Tyskland om nye biler. (Bilde: GM/CEP)
NORSK: De nye norske eierne fortsetter utviklingen av hydrogen-modellen av Think. Raufoss Fuel Systems er med og leverer lagringsenheten for hydrogen. Rekkevidden blir hele 250 kilometer. (Bilde: THINK)
HYNOR-BIL: Dette er en Toyota Prius som er bygd om fra bensin- til hydrogendrift. Samme biltype skal benyttes i Grenland i forbindelse med hydrogenveien Hynor. (Bilde: ECD-OVONICS)
EKSEMPEL: Lars Sjunnesson som leder European Hydrogen Association etterlyser flere politiske initativer for prosjekter som den norske hydrogenveien. (Bilde: Claude R. Olsen)
NIKS UTSLIPP: Om man ikke regner med utslipp og energiforbruk ved utvinningen av hydrogen, vil bybusser drevet av gassen selvsagt være lokalt forurensningsfrie. Madrid er en av de første byene til å sette slike busser i drift. En rekke europeiske storbyer står i kø for å få dem. (Bilde: MERCEDES)
KONSEPT: Professor doktor Thomas Weber er sjef for all utvikling i DaimlerChrysler. Under Tokyo Motor Show viste han frem selskapets nyeste konseptbil, en hydrogendrevet affære på 85 kW og 350 Nm, med forbruk tilsvarende 0,29 liter diesel pr mil. (Bilde: DAIMLERCHRYSLER)
HYDROGEN: Mange kjøretøyfabrikanter lurer i kulissene, med fullt kjørbare prototyper som drives av hydrogen: Gassen lager strøm i en brenselcelle og strømmen driver en eller flere elektromotorer. Utfordringen blir å utvinne gassen fra vanlig vann. Der kan MIT ha funnet løsningen. (Bilde: MERCEDES)
MESTA PÅ HYDROGEN: Mestas veimesterbil i Oslo går på hydrogen. (Bilde: Bo Mathisen )
VERDENS LENGSTE: Norge kan få verdens lengste sammenhengende kjørevei med hydrogen fyllestasjoner i 2008.

Bilindustrien klar for hydrogen

  • energi

Lyon: Bilindustrien hadde allerede før bensinprisene gikk i været, investert milliarder dollar i hydrogen drivstoff og brenselceller for biler.

De globale klimaproblemene har presset frem nytenkingen.





Med forventet vekst i bilparken fra 800 millioner i dag til 1,1 milliarder i 2020 og 1,5 milliarder i 2030, må noe gjøres.

Nøkkelen til framtida

Økte oljepriser har bare gjort bilindustrien enda ivrigere. Toppsjefen i GM Europe, Carl-Peter Forster, var usedvanlig tydelig på at hydrogen er fremtiden for bilindustrien under World Hydrogen Energy Conference i forrige uke.

- Dagene med fossil drivstoff er talte. Vi i bilindustrien ser hydrogen som nøkkelkomponenten i en bærekraftig strategi for fremtiden, sa toppsjefen i General Motors Europe Carl-Peter Forster på World Hydrogen Energy Conference i Lyon i juni.

Bred enighet

Han mener det ikke lenger et spørsmål om hydrogen blir tatt i bruk, men når. Det var representantene fra GM, DaimlerChrysler, PSA Peugot-Citroën, Nissan, Honda og BMW enige om.





Bilindustrien skal bare løse tre problemer først:





  • Øke levetiden på brenselcellene. Brenselcellene har til nå holdt i 2000 timer, men dersom bilkjøperne skal slippe å kjøpe en svindyr brenselcellepakke annet hvert år, må levetiden mangedobles.
  • Kutte kostnadene. Brenselceller og lagringstanker for hydrogen gjør prisen på hydrogenbiler utålelig dyre, en hydrogenbil koster tre ganger så mye som en dieselbil.
  • Finne lagringstanker som tar lite plass og gir likevel gir rekkevidde over 500 kilometer.

Dette kan ingen bilprodusent klare alene, men løsninger må finnes i samarbeid mellom produsentene og myndighetene i fler land. Både Department of Energy i USA og EU har planer og budsjetter for forskning og utvikling.





BMW mot strømmen

GM og BMW er rykende uenige om hvordan hydrogen skal brukes i bilen.

BMW har svært liten tro på brenselceller i biler til forbrukermarkedet, i alle fall i overskuelig fremtid. Den tyske bilprodusenten sverger til å bruke hydrogen lett ombygde forbrenningsmotorer.

Brenner

- Vi satser på hydrogen i forbrenningsmotoren for å beholde ytelse og kjøreoppelvelse, sier prosjektdirektør for ren energi Carl-August Graf von Kospoth i BMW.

Omformer

Det har ikke GM mye sans for. Der er det brenselceller for alle pengene.

- Effektiviteten er dårligere i forbrenningsmotorer enn i brenselceller. Brenselceller vil koste mer i begynnelsen, men vil være mest lønnsomt på sikt, sier Forster.





Biler på markedet i 2010

California er trolig stedet i verden som har kommet lengst i utviklingen mot å ta i bruk hydrogen som drivstoff.

Guvernør Arnold Schwarzenegger kjører frem hydrogenmotorveien på langs av delstaten.

Alle bilprodusentene er til stede og viser frem sine prototyper.

- Bilprodusentenes entusiasme for brenselceller vil være det viktigste poenget for å få fart på hydrogendrevne biler, sier professor Dan Sperling ved University of California Davis.

Han har forsket på hydrogensamfunnet i mange år og er regnet som en av ledende kapasitetene på hydrogenanvendelser.





Levetid 10 år

Sperling er mye mer optimistisk på hvor raskt hydrogenbilene vil komme i trafikk enn sine europeiske kolleger.





- I 2010 vil flere bilprodusenter selge brenselcellebiler til det vanlige publikum, sier han til tu.no. Det som bremser en stor utbredelse er antall fyllestasjoner for hydrogen.

- Hva med den korte levetiden på brenselcellene? Ingen kunder vil ha biler som bare varer 2-3 år?

- Levetiden på brenselcellene forbedres raskt, de vi får i 2010 vil holde i ti år, sier Sperling.

Tilbake til basis

Leder for Hydrogenrådet i Norge og forskningsleder på Sintef Materialer og kjemi, Steffen Møller-Holst, er mer nøktern enn professor Dan Sperling. Mye forskning og utvikling gjenstår før brenselcellene blir billige nok har lang nok levetid for forbrukermarkedet.





- Vi må "back to basics". Vi har konsentrert oss om effektiviteten i brenselcellene som er blitt god nok. Nå må vi øke levetiden og da må vi forstå hva som skjer på molekylnivå i membranene og elektrolytten i brenselcellene, sier Møller-Holst.





Politiske initativ

Forandringer i folks forbrukermønster tar langt tid. Derfor er det viktig at politikerne tar initativ til å få i gang utviklingsprosjekter. Det mener president i European Hydrogen Asociation, Lars Sjunnesson, forskningsdirektør i E.on.

- Flere land må gjøre som Norge, sier han med henvisning til den norske hydrogenveien HyNor, som støttes av Olje- og energidepartementet og Samferdselsdepartementet via Forskningsrådet/ Hydrogenplattformen. På dette område ligger danskene og svenskene etter.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.