Bilindustri ved god helse

EINAR ALME

er teknologiutsending i Paris

einar.alme@ntc.no

@attache_tekst:MENS BILINDUSTRIEN I en rekke land sliter med sviktende salg og svak inntjening, greier den seg svært godt i Frankrike. Støttet opp av et godt salg på hjemmemarkedet, går det også bra på eksportmarkedene. Noen vil kunne si at det skyldes en ekstremt nasjonalistisk holdning til bilkjøperne og en snikbeskyttelse av egen bilindustri fra myndighetene sin side, men franske bilkjøpere er ikke så annerledes enn bilkjøpere i andre europeiske land med en stor bilindustri. Tyskere prefererer tyske biler, italienere italienske og vi skal ikke gå lenger enn til vårt naboland Sverige for å observere dette fenomenet.

Fransk bilindustri produserer dessuten det meste av det en bilkjøper kan tenke seg å kjøpe, med unntak av røffe firehjulstrekkere og mer ekstreme sportsbiler.

Funnet sin formel

Denne gode posisjonen kan vel rett og slett skyldes at franske bilprodusenter har funnet en formel som fungerer godt i dagens marked, og ikke bare i det franske. Et eksempel på dette finner en i den suksess Nissan har hatt under ledelse av Renault. For tre år siden var denne japanske bilfabrikken nær konkurs. Etter at Renault gikk inn med en betydelig eierandel og "fransk" ledelse i 1999, snudde utviklingen raskt. Mannen Renault satte inn i Nissan, var Carlos Ghosn, av brasiliansk opprinnelse, men av fransk utdannelse og karriere, de senere årene i Renault og før det i Michelin. Han har blitt beæret med en egen tegneserie i Japan, visstnok en tradisjon for industriledere i Japan, men som blir få utlendinger til del.

Sjefen i Renault, Louis Schweitzer, ble nylig spurt om hva han beklaget mest fra sin tid i Renault, og han svarte - at Volvo-avtalen gikk i vasken. En slik avtale kunne ha bidratt til å bygge en sterk europeisk bilindustri i stedet for at Ford kom inn.

God på design

Men det er ikke bare ledelsen som fungerer bra i fransk bilindustri. Også design og nylanseringer er oppegående. En glemmer ofte at det er franske bilkonstruktører som har satt standarder for flere biltyper. Renault Espace har hele tiden vært standarden for flerbruksbiler med plass til syv personer, og nå venter markedet på den nye modellen. Men Renault har også nyere konstruksjoner med et design som er ulikt det meste i en tid hvor mange biler likner mer og mer på hverandre, enten de er tyske, svenske eller japanske. Både Avantime og Velsatis har et design som vekker oppsikt. Selv om Peugeot og Citroën ikke har vært så dristige i sine senere lanseringer, så har de god suksess med sine modeller.

Bak denne industrien ligger mye interessant teknologi. Dassault Systems har lenge ligget langt fremme i levering av konstruksjonssystemer for biler, der alt kan styres av programmet, fra designerens visualisering av bilene til fresens utforming av stanseverktøyene. De nyeste programmene fra Dassault har muliggjort linjer som tidligere ikke lot seg gjøre i bildesign, flater som er dobbelkrumme i bølger med helt perfekte overganger. Resultatene kan vi beundre blant annet i noen av Mercedes' nyeste modeller