Fra OPS-prosjektet ny E18 mellom Grimstad og Lillesand (Bilde: Statens Vegvesen)

Bilfinger innrømmer kjempetap på E18-prosjektet

- Som vi ser det nå, kan man si at feilene ble gjort på en veldig tidlig fase, helt fra planleggingsfasen. Vi underestimerte vanskelighetene både i geologi og topografi, sier Martin Büllesbach, kommunikasjonssjef i den tyske entreprenørgiganten Bilfinger Berger til nettstedet NA24.

Tyskerne går dermed på en kostnadssmell av de sjeldne på byggingen av ny E18 mellom Kristiansand og Grimstad. Hele 726 millioner kroner (90 millioner euro) er foreløpig satt av for å dekke tap som OPS-prosjektet vil påføre selskapet. Kontrakten på den nye E18-motorvegen mellom Kristiansand og Grimstad har en fastpriskontrakt på 3,3 milliarder kroner for veien, og nå innrømmer entrerprenøren det mange i den norske anleggsbransjen har sett lenge; prosjektet har hatt dårlig styring og mange feilvurderinger er gjort underveis.



Har kontroll

- Vi føler nå at vi har kostnadssprekken under kontroll, og at det skal holde med disse 726 millioner kronene, men man kan aldri være helt sikker, fastslår Büllesbach til NA24

Ifølge Büllesbach har det vanskelige terrenget gjort det vanskelig å få bygningsmaterialer og maskiner på plass der de trengs. I tillegg har det vært forsinkelser og økte arbeidskostnader.

- Alt i alt er det en rekke ting som har gått galt. Det var virkelig vanskelig å forutse dette, men det er ingen unnskyldning. Vi har klart undervurdert vanskelighetene i prosjektet, medgir Büllesbach.

- Hvordan vil du karakterisere tapet?

- Dette er svært mye penger og et svært stort tap. Jeg vil ikke kalle det et mareritt, men det gir kanskje noen mareritt om natten, sier Büllesbach, før han forter seg å legge til at Bilfinger Berger er et solid firma og at giganttapet ikke vil rokke ved soliditeten til selskapet. Divisjonen i Bilfinger Berger som veiprosjektet sorterer under vil også i år levere overskudd, tross giganttapet, understreker kommunikasjonssjefen.

- Jeg er sikker på at våre ansatte vil gjøre alt for å unngå noe lignende i fremtiden, sier Büllesbach.

E18 er slett ikke det eneste prosjektet entreprenøren har gjennomført i Norge. Firmaet bygde den nye Svinesund-broen, og er engasjert blant annet på Ormen Lange-prosjektet.



Gir ikke opp i Norge

- Vi ser på Skandinavia som et spennende marked der vi er involvert i mange prosjekter. De andre prosjektene går faktisk bra. Vi er fornøyd med utviklingen vår i Norge. Det er ett unntak, og det er E18, sier Büllesbach.

Han er fast bestemt på at E18-smellen ikke vil føre til at Bilfinger Berger vil gi opp i Norge.

- Dette er en tøff lærepenge, men av og til kan slike ting til og med oppmuntre oss til å være mer profesjonelle i fremtiden.

- Får kostnadssmellen noen konsekvens for de ansatte i selskapet?

- Det er for tidlig å si. Nå ser vi på hvordan prosjektet ikke skal gi oss fremtidige hodepiner. Vi må ta oss av det først. Det andre spørsmålet er ikke diskutert for øyeblikket, forteller Büllesbach, som sier at selskapet sendte ut børsmeldingen svært kort tid etter de ble klar over omfanget av kostnadssprekken.



Arbeidet går som planlagt

Finn Aasmund Hobbesland er leder for Agder OPS som står for utbyggingen av vegprosjektet.

- Vi har vært kjent med at E18 har vært et anstrengende prosjekt, men vi fikk tallene servert via børsmeldingen i går, sier Hobbesland til NA24.