Biler på rens

18 importører og 230 forhandlere betjenes av Drammen bilhavn som i fjor importerte 65.289 biler. I overkant av 17.800 ble avfettet og rengjort manuelt av bilhavna i fjor. Resten tok importørene eller forhandlerne seg av. Nyanlegget har kapasitet på 30.000 biler årlig.

Europas eneste

Anlegget er det første i sitt slag i Norge og det eneste i Europa som er komplett med hensyn til miljøvennlighet i alle ledd, sier Svein Bøe i Promitek as og Jan Wandeby i Fibrewash AB.

Miljøgevinstene er flere i den 40 meter lange hallen der bilene trekkes automatisk frem av en convayer. Avfettingen foregår i et lukket kammer med roterende dyser med vann og to prosent white spirit. Temperaturen på blandingen må ligge mellom 82 og 86 grader celsius. Neste trinn er mekanisk vask med roterende filtbørster mettet med såpe og vann. Her fjernes sot og andre partikler som ikke tas bort i første prosessen. Deretter trekkes bilen gjennom en skylleprosess før vifter tørker den nesten helt tørr. Disse to renseprosessene må ikke blandes sammen på grunn av ulik renseteknikk.

Sparer penger

Operatørene er skjermet fra arbeidsprosessen og forbruket av rensemiddel kan reduseres betraktelig. Tidligere gikk det med 13 liter white-spirit for å rense en bil. Nå brukes to liter. Avløpsvannet reduseres fra 350 til 50 liter. Styringen med utslippene er god fordi rensingen foregår i en lukket prosess.

Både prosessvann og white-spirit gjenvinnes og benyttes om igjen. White-spirit renses med gravimetrisk separasjon og destillering. Overskuddsvann som går til avløpsnettet, renses først i et microflotasjonsanlegg.

EUs regelverk sier at forurensingen ikke skal overstige fem milliliter pr. liter. Anlegget i Drammen skal rense til to ml/liter.

Ifølge Jan Wandeby har Sverige hatt strengere krav hittil enn Norge. Ofte har økonomien styrt denne utslippsgrensen. De siste åtte årene har Drammen Bilhavn A/S investert cirka 20 millioner kroner for å gjennomføre mer miljøvennlig rensing – etter selvpålagte krav. Statens forurensningstilsyn ga 50 prosent støtte i 1992 til en teknisk miljøanalyse. – Det nye anlegget viser at det nytter å analysere miljøproblemene og sette inn mottiltak, sier Svein Bøe, som savnet Statens forurensningstilsyn (SFT) under åpningen. Adm. direktør Anders Kr. Andersen i Drammen Bilhavn A/S sier at prisen for å avfette en bil er den samme som ved manuell innsats i fjor. Han regner derfor med å spare penger på miljøinvesteringen.