TØFF: Den hyperfuturiske designen har lurt mang en tilskuer, men lite er nytt under solen. Mixim er en konseptbil som er laget for å fri til publikum. Det er å håpe at Nissan tenker lenger enn dette. (Bilde: Nissan)
TØFF: Den hyperfuturiske designen har lurt mang en tilskuer, men lite er nytt under solen. Mixim er en konseptbil som er laget for å fri til publikum. Det er å håpe at Nissan tenker lenger enn dette. (Bilde: Nissan)
TØFF: Den hyperfuturiske designen har lurt mang en tilskuer, men lite er nytt under solen. Mixim er en konseptbil som er laget for å fri til publikum. Det er å håpe at Nissan tenker lenger enn dette. (Bilde: Nissan)
Å DU STORE MIN: Det å lansere store biler med hybridløsning er svært effektivt. Normalt krever vekten av en så stor bil mye av en forbrenningsmotor i startøyeblikket, men i en hybrid tar elektromotoren seg av toppene. Systemet sparer opp mot 30% drivstoff, dermed også redusert CO2-utslipp. Dette er utvilsomt bilen for den ansvarsbevisste direktøren. (Bilde: Toyota)
Å DU STORE MIN: Det å lansere store biler med hybridløsning er svært effektivt. Normalt krever vekten av en så stor bil mye av en forbrenningsmotor i startøyeblikket, men i en hybrid tar elektromotoren seg av toppene. Systemet sparer opp mot 30% drivstoff, dermed også redusert CO2-utslipp. Dette er utvilsomt bilen for den ansvarsbevisste direktøren. (Bilde: Hyundai)
Å DU STORE MIN: Det å lansere store biler med hybridløsning er svært effektivt. Normalt krever vekten av en så stor bil mye av en forbrenningsmotor i startøyeblikket, men i en hybrid tar elektromotoren seg av toppene. Systemet sparer opp mot 30% drivstoff, dermed også redusert CO2-utslipp. Dette er utvilsomt bilen for den ansvarsbevisste direktøren. (Bilde: Hyundai)
KULT: GM har en ganske snedig løsning på en elektrisk bil. Med en 1-liters bensinmotor som generator går denne bilen alltid på strøm. Den opptar bremseenergi på samme måte som andre elbiler, men har altså generatoren i tillegg. Bensinmotoren går så ledes også på E85 for ennå mindre utslipp. Batteriene kan selvfølgelig lades opp fra nettet når bilen står parkert. Volt skal settes i produksjon. Den er også vist med hydrogendrift, men den må vi nok vente lenger på. FOTO: GM (Bilde: GM)
STRIPPET: Slik ser GM Volts indre ut. Mye av det spennende med morgendagens biler finner du under karrosseriet og panseret. (Bilde: GM)
(Bilde: GM)
(Bilde: GM GM)

Bilene du kommer til å kjøre i fremtiden

  • ftmotor

Biltrender er interessant. Særlig når man kommer så langt at man aner noe realistisk i andre enden. I Frankfurt er det ingen premie for å gjette trendene. Det gikk i alt som kan forbindes med miljø, miljø, og atter miljø. Det som derimot er interessant er at bilbransjen selv er i villrede når det gjelder hvilke retning dette vil ta på sikt.

Frem til i dag har bransjen enes om bensin og diesel som energikilde. Hvor vi er om ti år er ingen sikre på. Ikke engang produsentene kan fortelle hvor veien går videre.

Derfor skyter bilbransjen med hagle fra alle hold, men ikke dukk. Stå oppreist, ta imot, og absorber. Lytt til alt som sies om bensin, diesel, E85 i første, andre og trejde generasjon, E100, biodiesel, elektrisitet, hydrogen, bensinhybrider, dieselhybrider, brenselcelle, og nå det seneste alternativet, DiesOtto.

Lær av feilene

Veldig mange av de som spår i glasskulen i dag vil nemlig ta feil. Årsaken er infrastrukturen. Den krever at det på sikt til dels enes om fremtidige energikilder, for det er ikke rom for de alle. Se bare på trøbbelet vi har nå om dagen.

Salget av E85-drevne biler i Norge står i stampe nettopp fordi det ikke er lagt til rette for de, og dette er i den store sammenheng en av de enkleste oppgaver å løse. Hva da når de mer komplekse oppgavene kommer?

Akkurat dette er grunnen til at mange av de løsninger som presenteres i dag aldri vil se dagens lys, men de er ikke bortkastet. Forskning har aldri vært skadelig.

Noen fortviler

Ikke alle bilprodusenter har ressurser til å bedrive forskning på et høyt nivå. Bilbransjen går nemlig ikke så det griner om dagen. For 5-10 år siden gikk det sport i å kjøpe opp hverandre, og lage koalisjoner. Det viste seg å være en risikosport, og i dag holder de samme selskapene på med skilsmisser. Når DaimlerChrysler skiller seg, så ligger det i kortene at Chrysler må starte på nytt med utvikling av fremtidsrettet teknologi. Alternativet er å lene seg tilbake til andre har funnet fasiten, for så å kjøpe den. Man blir dessverre ikke en ledende bilprodusent på den måten.

Et dårlig eksempel

Nissan er et godt eksempel på et dårlig eksempel. I de senere år har de slitt med sviktende salg, hvilket ikke har satt de øverst på en økonomisk pidestall. I Frankfurt viser de frem en særdeles futurisk doning med navn Mixim. Dette skal være deres syn på hva vi kjører i år 2020.

Publikum lar seg imponere av designen, og slipper sågar et lite gisp. Nissan gnir seg i hendene og føler de har lykkes, men vent nå litt. Hva bor det egentlig i bilen om vi ser nærmere på den? Jo, en ordinær elektromotor og et Lithium-Ion batteri.

På grunn av mangel på noe innovativt leder de fokus inn på måkevingedører, projeksjonsdislay, et sentermontert førersete, formel-1 lignende ratt, og et ekstremt eksteriør. Mer skal det ikke til for å gi verden inntrykk av at man besitter nøkkelen for fremtiden.

Det gode eksempel

Mercedes er et godt eksempel på en leverandør som tar ansvar. De har utviklet en motor som går på en blanding av diesel og bensin. Motoren henter den høye effekten fra bensinen, og dreiemomentet fra dieselen. Resultatet er en supereffektiv firesylindret motor på bare 1,8 liters slagvolum.

Tross liten størrelse er den like effektiv i ytelse som en 3,5 liters V6-motor. Forbruk og utslipp er dramatisk mye lavere, og her kommer den virkelig gode nyheten. Motoren skal på markedet allerede i 2010. Et eksempel til etterfølgelse. Endelig snakker vi business.