FTMOTOR

Bilene du kommer til å kjøre i fremtiden

Fred Magne SkillebækFred Magne SkillebækFred Magne Skillebæk
12. okt. 2007 - 11:47

Biltrender er interessant. Særlig når man kommer så langt at man aner noe realistisk i andre enden. I Frankfurt er det ingen premie for å gjette trendene. Det gikk i alt som kan forbindes med miljø, miljø, og atter miljø. Det som derimot er interessant er at bilbransjen selv er i villrede når det gjelder hvilke retning dette vil ta på sikt.

Frem til i dag har bransjen enes om bensin og diesel som energikilde. Hvor vi er om ti år er ingen sikre på. Ikke engang produsentene kan fortelle hvor veien går videre.

Derfor skyter bilbransjen med hagle fra alle hold, men ikke dukk. Stå oppreist, ta imot, og absorber. Lytt til alt som sies om bensin, diesel, E85 i første, andre og trejde generasjon, E100, biodiesel, elektrisitet, hydrogen, bensinhybrider, dieselhybrider, brenselcelle, og nå det seneste alternativet, DiesOtto.

Lær av feilene

Veldig mange av de som spår i glasskulen i dag vil nemlig ta feil. Årsaken er infrastrukturen. Den krever at det på sikt til dels enes om fremtidige energikilder, for det er ikke rom for de alle. Se bare på trøbbelet vi har nå om dagen.

Salget av E85-drevne biler i Norge står i stampe nettopp fordi det ikke er lagt til rette for de, og dette er i den store sammenheng en av de enkleste oppgaver å løse. Hva da når de mer komplekse oppgavene kommer?

Akkurat dette er grunnen til at mange av de løsninger som presenteres i dag aldri vil se dagens lys, men de er ikke bortkastet. Forskning har aldri vært skadelig.

Noen fortviler

Ikke alle bilprodusenter har ressurser til å bedrive forskning på et høyt nivå. Bilbransjen går nemlig ikke så det griner om dagen. For 5-10 år siden gikk det sport i å kjøpe opp hverandre, og lage koalisjoner. Det viste seg å være en risikosport, og i dag holder de samme selskapene på med skilsmisser. Når DaimlerChrysler skiller seg, så ligger det i kortene at Chrysler må starte på nytt med utvikling av fremtidsrettet teknologi. Alternativet er å lene seg tilbake til andre har funnet fasiten, for så å kjøpe den. Man blir dessverre ikke en ledende bilprodusent på den måten.

Et dårlig eksempel

Nissan er et godt eksempel på et dårlig eksempel. I de senere år har de slitt med sviktende salg, hvilket ikke har satt de øverst på en økonomisk pidestall. I Frankfurt viser de frem en særdeles futurisk doning med navn Mixim. Dette skal være deres syn på hva vi kjører i år 2020.

Publikum lar seg imponere av designen, og slipper sågar et lite gisp. Nissan gnir seg i hendene og føler de har lykkes, men vent nå litt. Hva bor det egentlig i bilen om vi ser nærmere på den? Jo, en ordinær elektromotor og et Lithium-Ion batteri.

På grunn av mangel på noe innovativt leder de fokus inn på måkevingedører, projeksjonsdislay, et sentermontert førersete, formel-1 lignende ratt, og et ekstremt eksteriør. Mer skal det ikke til for å gi verden inntrykk av at man besitter nøkkelen for fremtiden.

Det gode eksempel

Mercedes er et godt eksempel på en leverandør som tar ansvar. De har utviklet en motor som går på en blanding av diesel og bensin. Motoren henter den høye effekten fra bensinen, og dreiemomentet fra dieselen. Resultatet er en supereffektiv firesylindret motor på bare 1,8 liters slagvolum.

Tross liten størrelse er den like effektiv i ytelse som en 3,5 liters V6-motor. Forbruk og utslipp er dramatisk mye lavere, og her kommer den virkelig gode nyheten. Motoren skal på markedet allerede i 2010. Et eksempel til etterfølgelse. Endelig snakker vi business.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.